Meneer van Zwanenveer




‘Meneer’, ecoline met zwanenveer, Barbara Jansma, 2012




Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst, Kunst, Prenten, tekening en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Meneer van Zwanenveer

  1. galmiers zegt:

    Ach, meneer van Zwanenveer, verrast u te mogen ontmoeten. Al sinds tijden wijzen de best geslepen pennen van het land, de fine fleur van IJ tot Vondelpark in hun recensies erop, dat het veelzijdige werk van de hand van de Heer van Zwanenveer als geen enkel ander de letteren weet te beroeren. En nu mag ik U dan in levende lijve ontmoeten, mijn voorstellingsvermogen neigt naar kloppend, alleen de curve van uw neus had ik iets mopseriger in gedachten.
    Wat ik U altijd al heb willen zeggen is, dat Uw eerste werk van mij een grondig lezer heeft gemakt, ik mag wel zeggen een ontluikend genie. Natuurlijk, ik ben mij ervan bewust dat Uw werk gebukt gaat onder invloeden van buitenaf, het is mede te danken aan Uw ervaring en herinnering aan kleine jeugdzondes, dat Uw werk zo levensecht maakt in mijn ogen. De lengte en metriek gelijkend werk na werk maar al te duidelijk gestempeld met het zegel van het heersende modernisme.
    In eeuwige dankbaarheid groetend,
    een bewonderaar.

  2. Wel, Galmiers, dat doet mij deugd, een intelligent en ontwikkeld jongmens als het uwe tot voorbeeld te mogen dienen, en ook dat mijn moderne inslag herkend mag wezen. Alleen dat van die lange metrieken doet mij aarzelen ergens een compliment in op te vatten. Ben ik langdradig naar u smaak? Al weet ik dat talmen iets is dat niet aan alle jeugd is voorbehouden, behoudens de afwas en andere nuttige doelstellingen.
    Met vriendelijke groet, en ga zo voort,
    v. Zw.

  3. galmiers zegt:

    Meneer van Zwanenveer U is onmiskenbaar een belangrijke persoonlijkheid maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het gedragen accent in ” Maskertje” een tikkie oubollig vond. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook maar van vlees en bloed. Ik ben het zelf die talmt U te melden dat ik op Uw voorzet aan het schrijven ben geslagen. Ik verspreid mijn werk onder een klein select groepje bibliofielen. Het zal U ongetwijfeld een worst wezen maar ik grijp mijn kans U te vertellen dat er inmiddels 8 exemplaren van mijn werk het daglicht verdragen. Na betaling in klinkende munt is mijn hoofdwerk tot nu toe onder de belangstellenden verdeeld. Het werk heeft mij materieel en geestelijk verzwakt vandaar dat ik besloten heb een sabbatical te veroorloven op een rustiek eiland.
    Nog steeds in eeuwige dankbaarheid,
    een bewonderaar/collega-auteur

  4. Geachte Galmiers, u heeft nog een lange weg te gaan, hetwelk ik u volborstig vergeef.
    ‘Masker’ heeft als doorgestoken onderlaag die toon, oubollig zo u wilt, nodig om niet te licht op het doel af te stormen, een lichte ironie noemt men dat wel. Dat is misschien van een gelaagdheid die niet voor iedereen weggelegd lijkt te zijn. Welnu, fijn dat u uw schrijfsels in klinkende munt heeft weten om te zetten voor zo’n uitgebreid publiek en dat u nu al kunt rentenieren op een zon-en brandolie-overgoten strand, dat geeft moed alswel te denken. Niets is gemakkelijk, zeker het leven van een een-en eerzaam schrijver niet.
    Ik groet u van nabij mijn nu wel erg flakkerende kaars,

    v.Zw.

  5. solidianne zegt:

    mevrouw, uw veer bevalt mij zeer

  6. Ah, zo bondig en helder! Dank, La Soli!

  7. galmiers zegt:

    Ik bespeur nu toch wel enig cynisme, van Zwanenstein. Vergeef mij doorlopen druiventrossen asem maar de figuratieve golf die in volle kracht nu terug komt rollen noopt mij u te melden dat moderne schrijvers als voorlopers van de postmoderne garde toch wel langs een totaal andere weg steeds maar weer hetzelfde resultaat bereiken. Op een preferent plekje in geheugen bewaar ik de Zwanenburg zoals ik hem kende, erudiet en oprecht menselijk in de meest uitgebreide zin van het woord. Als een geste van het lot en dronken van jeugdige overmoed zijn deze woorden gesproken in een sfeer van vertrouwen en openheid bekroond met wat als een glimlachen begonnen was en ondergedompeld in een geeuwend waakvlammetje.
    Een onsje minder dan eeuwige dankbaarheid
    collega-auteur, Gal

  8. Mijn beste Galmiers, vergeef me, maar ik moet u wijzen op de mogelijkheid van het uitslapen van enige roes. Ik zou u ook kunnen wijzen op terugwerkende krachten van allerlei modernere golven, nevens wetten van remmende voorsprongen van haastige jongelieden die groepsgewijs de vinger heffen, maar beter als de dag kriekt. Als men namen verhaspelt ruikt er onraad, zoals men dat zegt.

    Ik wens u een zoete nachtrust, en windt u niet teveel op, dat is nergens goed voor.

    v. Zwanenveer.

  9. galmiers zegt:

    Ik laat, als een charmant silhouet, het laatste woord aan de meester.

  10. In dat geval raad ik u een warme anijsmelk aan.

  11. Pinson zegt:

    Reblogged this on Iris Pinson.

  12. u verdient een veer etcetera.

  13. joost tibosch sr zegt:

    Veer is verwant, zelfs oorspronkelijk dezelfde taalstam als vliegen. Ik bespeur in je schetsen nog niets van ” in de rui zijn”. Steek die veer maar op je hoed, die je beslist niet op hebt! PS Om ff zelf een te grote hoed op te zetten: hettitischsch ‘pittar’, oud-indisch ‘patra’, gr.pteron en pethesthai = vleugel, vliegen!

  14. cornutus zegt:

    Prachtig portret!

  15. galmiers zegt:

    Onmiskenbaar het werk van de hand van een zwanenveer. Een ganzenveer daarentegen had het geheel wat grofmaziger gemaakt maar het roestige effect van de zwanenveer is ter opluistering van deze man een prachtig instrument. Mijn laatste miniatuurtje heb ik als experiment gemaakt met vinkenveer, het is een kleurrijk kleinood geworden.
    Wat mij nu opvalt aan deze heer is zijn erudiete en haast aristocratische uitstraling. Deze man is beslist geen ondergeschikte in een zaak in lompen en metalen. Nu vraag ik mij af, oprecht zonder lombrosiaanse ondertoon, hoe de trekken van dit heerschap mij nu iets mee kunnen delen over de uiterlijke omstandigheden van het heerschap zelf. Voor mij een van de grote geheimzinnigheden in dit aardse bestaan. De rustige blik, haast bij het meditatieve af, doet mij geloven dat we hier te maken hebben met een man die ruimdenkend in het leven staat. Niet in de laatste plaats herken ik deze toestand ook door zijn goed gevormde mond, de niet al te rulle lippen en de krachtige vlakverdeling tussen neus en mond. Wonderbaarlijk hoe een zwanenveer via het medium lijn, mij op zulke gedachten kan brengen.

    Met vriendelijk genegen groet,
    Mevrouw van Dam – Reteveer

  16. Dank allen :-)

    Mevrouw van Dam, niet alles is wat het lijkt, en die worsteling met geheimzinnigheden begrijp ik erg goed, maar het is een zegen de gedachten de vrije loop te laten :-)

  17. PS Wat is een Lombrosiaanse ondertoon?

  18. fulpsvalstar zegt:

    Geen Ambrosiaanse lofzan dus maar een lombrosiaanse ondertoon………….tja,

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Lombrosiana

Geef een reactie

