Meisje van de Blokker, of niet.




‘Meisje”, zwanenveer en ecoline op aquarelpapier, 14x19cm, Barbara Jansma, 2012



Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst, Kunst, Prenten, tekening en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Meisje van de Blokker, of niet.

  1. King Billy zegt:

    Hmmm, ik kan me ook voorstellen dat dit iemand is die op zondagochtend taartjes in Hilton eet.

  2. Ja! Of een 17-de eeuwse japanner, of iemand die zich verheugt op dat ene boek, of iemand die net de Nobelprijs heeft gewonnen of de kassa kloppend heeft gekregen.

  3. Is er een overeenkomst tussen die meisjes dan?
    Het zijn vrouwen van overal….

    Dit is ook een vrouw….gewoon een vrouw…..

  4. Psies, Annet. En wie weet is het geen vrouw of iets gewoons. Of wel een vrouw of iets gewoons. Maar in ieder geval iemand die iets te vertellen heeft, denk ik dan.

  5. fulpsvalstar zegt:

    En heel misschien…..is zij zelfs -en ik vermoed dat- een dame.

  6. Dan wel de Blokker uit de tijd dat ze nog Marskramer waren en langs de deur kwamen:) Mooi weer.

  7. solidianne zegt:

    Of iemand die de deur uitgaat om een lekker visje te kopen, met voorpret.

  8. Galmier zegt:

    Het lijkt verdorie wel Nel van Balen Loosbroek. Ik kwam haar gister nog tegen bij de v&d, ik zeg, Nel wat leuk, hoe gaat het toch met je. Nel is vereerd mij te ontmoeten, ze heeft van Trudy Lawei Raaijmakers van mijn boek gehoord en feliciteert me met het grote succes. Daar ik altijd zo eenvoudig blijf, mompel ik wat dat Nel haar breiwerkjes toch ook altijd een aanwinst zijn voor Arbeid Adelt en nog flink worden verkocht ook. Maar na 5 minuten al iemands interessante dingetjes vermelden ben je wel weer een beetje klaar. Meestal zeg je dan gewoon, nou, volgende keer moeten we maar weers eens koffie gaan drinken om wat bij te babbelen terwijl er niets meer te babbelen valt.
    Dit keer ging het anders. Nel zei dat ze volgende week werd opgenomen in een of andere kliniek waar ik vaag ooit van gehoord heb. Nel vervolgt, ik laat me strak trekken, geen gezicht die hangwangen, er zit een hele zak in, die moet er uit, geen porum.
    Die Nel, dacht ik vrolijk, dat had ik echt nooit van haar gedacht. Ik zei natuurlijk niet, laat meteen even je borsthaar bijpunten, er zijn grenzen. Ze zal het vast bijzonder op prijs stellen zo’n veertekening van mevrouw van Zwanen. Ik ga haar meteen even bellen.

  9. Dank allen. Mooi beeld, een dame-marskramer-voorpret-genieter.Verder is breien een medium, als schrijven, schilderen, tekenen, en diegene die een breiwerk geen aandacht waard acht vanwege dat het van gesponnen wol danwel katoen is, heeft een dunne geest.

  10. Op de ellendige rest van op moreel niveau iemand’s haren tellen en dergelijke ga ik maar niet in. Rot voor jullie dat je mekaar tegenkwam en dat geen van beiden boven de moerasbel wist uit te stijgen.

  11. Galmier zegt:

    Hé, dat is interessant, misschien kan ik wel iets van je leren. Ik kom geregeld mensen tegen die ik een beetje ken, die vragen hoe het gaat en dan meteen vertellen over hun prestaties en die van hun nageslacht. Meestal brabbel ik gewoon wat mee in de moerasbel. Wat niet wil zeggen dat ik hier en daar een oordeeltje niet kan weerstaan, zo vind ik het prima als mensen zichzelf willen laten rechttrekken, mijn grens dat ik het niet wil horen ligt bij meisje van 16 met schaamlipcorrecties.

    Natuurlijk is breien een prachtig medium net als diepzinnige gesprekken voeren en kletspraatjes houden van suikerspin en lengtedraad.
    Natuurlijk is breien een prachtig medium net als diepzinnige gesprekken voeren en kletspraatjes houden van suikerspin en lengtedraad. Zo telde jij net mijn haren met jouw woorden, ik mag dat wel. Of we allemaal dezelfde media leuk moeten vinden is een tweede en of ze moreel aanvaardbaar zijn een derde.

  12. Galmiers, ik ben lieve lita niet, maar ik wil je toch nog even een schop onder je reet geven. Niet het materiaal telt, klatergoud of poetskatoen, maar wat iemand denkt te moeten vertellen. Je kunt tussen de regels lezen als het moet, of gewoon luisteren en kijken naar wat iemand je expres toont, en dan kun je je oordeel neerstorten op het resultaat, niet op het materiaal. Een medium is een materiaal, niet iets om het wel of niet mee eens te zijn. Een goede grotschildering kun je ook beoordelen zonder dat je ooit in die grot hebt gestaan, een goed verhaal kun je beoordelen zonder dat je iemand kent en zonder ook op die planken te staan, ik proef aan jou een vorm van narrigheid die ik nu niet kan plaatsen, en ik hoef dat ook niet, en dat heeft niets te maken met flessepost, danwel makkelijk reageren onder een blog, danwel of je ongesteld bent, dan wel of je wel genoeg loden lettertjes tot je beschikking hebt. Ik wil maar zeggen, een medium is een middel, en ieder middel is goed als je weet welk doel je wilt bereiken, zelfs een roestige fiets. En als je het niet weet zal geen enkel middel je verder helpen.

  13. Of je wacht gewoon even tot je het wel weet zonder ieder ander uit nijd op zn ziel te zitten. Kan ook. Open geest, met of zonder medium, doet wonderen, heb ik me laten vertellen.

  14. En eigenlijk verwoord je precies de ergernis waarmee ik de titel gaf.
    Al verpersoonlijk jij nu die ergernis.

  15. Galmier zegt:

    Liever een schop onder mijn kont dan een veer in mijn reet en gelukkig ben ik niet ongesteld of narrig.
    Voor mij is een medium geen materiaal maar een overdracht van informatie. Jij tekent een zakje in de wang van mevrouw Blokker en ik spring daar in, ik heb dat ook niet als oordeel gezien maar gewoon als zakje, het valt mij op want ik heb zelf ook zo’n zakje, ik vind er niet bijzonder veel van, ze horen bij mij en niet in de prullenbak van een plastisch chirurg maar veel mensen denken daar anders over. So what?
    Ik gebruik mijn lettertjes duidelijk als medium want jij haalt er een hoop informatie uit, zelfs informatie die niet bij mij opgekomen was, bv dat er iets mis zou zijn met breien maar mensen hebben het daar gewoon over bij de AH. Waar ik nu zo nieuwsgierig naar ben is welk doel jij wilt bereiken. De meeste mensen vinden je tekeningen prachtig, ik ook maar welk doel je nu precies wilt bereiken is mij n iet helemaal duidelijk bij deze mevrouw die onmiskenbaar mijn wangzakje heeft.

  16. Galmier zegt:

    Ergernis, het is de moeite niet waard, las ik gister ergens.

  17. :-)

    Wangzakje is gewoon spiertjes en vetjes die wat beginnen te verlijeren vanaf een zekere leeftijd. Zegt helemaal niks. En misschien is dat wel wat ik wil vertellen. Ik vind het heerlijk om tronies te tekenen, ik vind het een verademing te beseffen dat al dat waar mensen naar elkaar op afgaan niets betekent, en ik vind het ook een verademing iemand te verzinnen die okee is, al ken ik hem of haar niet en zal de boodschap me een worst wezen. Eigenlijk zou ik dat niet moeten vertellen want dan keldert mijn prijs subiet, maar wat moet dat moet :-)
    Als ik nu door je mand gevallen ben dat hebben we toch even heerlijk gespart. Toch?

  18. Verder heb ik ooit geleerd en weten te overleven omdat ik een talent had dat anderen niet hadden, zoiets als in een orkest van een kamp zeg maar, en kan ik het niet laten, en voel me verplicht, en heeft mijn leven te weinig zin als ik niks maak. Breien kan ik niet, gehaakt heb ik wel een keer, iets met pre-historische eencelligen geloof ik.

  19. Galmier zegt:

    Ik heb een tijdje naar die titel zitten kijken maar ik zie jouw ergernis er niet in.
    Is het jouw oordeel over een meisje van Blokker? Of iemand anders zijn oordeel over meisjes van Blokker?
    Echt, ik zie het niet. Waren die andere dan beter of oordeellozer? (Mooi beeld, een dame-marskramer-voorpret-genieter.)

  20. Galmier zegt:

    Ik vind jouw tekeningen geweldig en ik ben beslist niet narrig of sarcastisch maar je schrijft:
    ‘ Ik wil maar zeggen, een medium is een middel, en ieder middel is goed als je weet welk doel je wilt bereiken, zelfs een roestige fiets. ‘

    Niet om te muggenziften maar welk doel wil je dan bereiken? En tegenover wie voel je je verplicht? Ik zie in jouw tekeningen iemand die ervan geniet ze te maken maar ik kan het mis hebben.

  21. Soms raken oordelen van een ander over jou en die van jezelf over jezelf nogal verknoopt. Soms kunnen mensen beter kijken naar een anonieme foto of een prent dan naar elkaar of naar zichzelf, terwijl alles er in zit. Mijn oordeel zit in het meekijken over je eigen schouder, met ogen die de jouwe zowat niet meer zijn. Ik weet niet zeker hoever ik hier nog op door wil gaan, want dan moet ik gaan nadenken over of motieven altijd de hele lading dekken, en of ik straks nog een pen op papier durf. Maar wat moet enzo.

  22. Oh, ik ben dol op kijken en tekenen, en het doel moet maar uit de prentjes blijken. Als ik dat moet uit leggen doe ik iets niet goed, en dat kan zijn, maar dan moet ik tot de conclusie komen dat ik beter op kan houden en dat wil ik niet.

  23. Of ik ervan geniet of niet, dat moet toch niet uitmaken voor hoe iets binnenkomt?
    Dat is toch privé en van achter de schermen?
    Dank je, trouwens, voor je compliment :-)

  24. Galmier zegt:

    Bedankt voor de klessebes, ik ben gek op sparren en een beetje op jou maar dat mag je natuurlijk ook niet doorvertellen want ook ik heb marktwaarde met mijn wangzakjes.

  25. Ik zwijg als het graf, ik teken het wel. Met wangzakjes.

  26. Meisjes met borsthaar zie ik nooit bij Blokker.

  27. Grutte Pier zegt:

    Meisjes bij de Blokker zijn doorsnee lelijker dan die bij de HEMA… (observatie)….

    Leuke ‘discussie’ overigens..

  28. Wat een gevolgtrekkingen…

    dank

  29. Oh sorry, ik lees nu dat mijn opmerking een herhaling was. Dat maakt mijn reactie van dezelfde kwaliteit, als alles wat bij Blokker wordt aangeboden.

Geef een reactie

