De bloedrode mens (met Dianne Soli)

 
 

© Barbara Jansma

© Barbara Jansma, 2013


 

De beweging van de dingen ziet hij
als hij onbeweeglijk staat.
Naast hem het doek dat hij nog nat
op de vreemde zolder zag; een ander
maar de bleke huid van het gezicht, zijn blik,
tegen een wand van ossenbloed.

Dat hij zich zo daarin herkent;
het geziene binnen maar iemand ook
die later zegt: dat ben jij. Wonderlijk
zo opgeschrikt te zijn omdat het zijn gebonden ik
weggeeft, daar vogelvrij

in rode natte tinten, stond een slapende herinnering
klaar om hem uit gedekte verf
te wekken.
Hij had zich kleurloos weg geschilderd.
Een half voltooide tijd.

Maar verf laat zijn sporen na in alle tonen;
zonder bloedend rood is hij niet compleet.

© Dianne Soli, 2013

 
 

Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst, gedichten, poëzie, tekening en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op De bloedrode mens (met Dianne Soli)

  1. annevellinga zegt:

    bloedstollend mooi

  2. Abel Staring zegt:

    een mens in de mist
    in de buurt van bloedrood
    kleuren zijn lippen

  3. Abel Staring zegt:

    Gelieve in plaats van ‘zijn lippen’
    ‘haar lippen’ te lezen.

  4. joost tibosch sr zegt:

    Bij pakkende verbeelding in beeld en dicht overvallen mij steeds heel spontaan concrete herinneringen. Heb ik altijd gehad. Vraag me niet waarom? Soms lijkt het een soort innerlijke poging om met beide benen op mijn grond te kunnen blijven?… Nu denk ik terug aan die tijd dat ik zelf nog witte. Totaal wit bespat en door wit bespatte brilleglazen gezien stond ik dan kleurloos daar..en vond daarna in het gewone leven gelukkig mijn rood weer terug… Ben nog ( wel even) druk bezig om dat aan mezelf uit te leggen. .

Geef een reactie

