Van stukjes

 

Alleen

de legosteentjes lijken maakbaar, niet
het bouwwerk, die is voor de sloop en herbouw
alsmaar opnieuw met minder stukjes
en meer kleurtjes zo op het oog.
Zo alleen als hij daar stond
met een snee in zijn hand en voor de spiegel
te declameren van tot stof zijt gij en wederkeren
zie je zelden en in die spiegel.

bj’13

 

calder

 

 

 

 

op de foto: Alexander Calder

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst, gedichten, Kunst, poëzie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Van stukjes

  1. Maar wel denkende
    Stenen met de wil over
    Hun schaduwen heen

  2. Abel Staring zegt:

    Ik heb je tekst een keer of vier gelezen, ik heb naar de foto getuurd, een intrigerende foto of beter gezegd: een intrigerend arrangement en toch blijf ik het een brokkelig geheel vinden,
    artificieel komt het bij me over, terwijl jij het waarschijnlijk nabootsend bedoelt.

    Maar misschien ben ik wel bijziend en hardhorend.

  3. Abel, ik weet niet wat je mist, dus ik kan niet zinnig op je reageren. Excuus.

  4. Het komt goed, echt wel
    Niet zoals het nu ‘rop lijkt
    Wel met de stukjes ;-)

  5. Robert Kruzdlo zegt:

    Wat je wilt zien krijg je niet te zien. (Paradox?) Ook niet in de spiegel. (Teken je zelf eens in de spiegel, gebruik bijvoorbeeld lipstick.)

    Wat je ziet zijn dingen die in combinatie met andere dingen (taal) een betekenis krijgen. Vallen die andere dingen weg dan kun je dit gedicht als niet geschreven, weggooien.

    Dit gedicht zou je kunnen weggooien als iemand (zie boven) het niet begrijpt. Ja…, want zeg nu eerlijk kan een lezer zien wat jij niet kunt zien?

    Groet

  6. Abel Staring zegt:

    Barbara, het gedicht werkte bij mij geen begrip uit. Dat zal aan de zwakte van de ontvanger liggen.

  7. Ik heb het gewoon niet goed genoeg opgeschreven, zal er nog eens over dubben. Het plaatje trof me, het paste er precies bij vond ik, maar gevaarlijk, leidt alleen maar af.
    Sommige dingen die gebeuren zijn verbijsterend in hoe ze zich verhouden tot wat ze aanrichten, de verhouding is soms helemaal zoek, daar ging dit over, en daarom misschien is ook in deze tekst de verhouding zoek.

Geef een reactie

