Moment van bezinning



Bezinning, potlood op papier, Barbara Jansma 2012




Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Beeldende kunst, Kunst, Prenten, tekening en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Moment van bezinning

  1. Lijkt op het eerste zicht op een struisvogel die te lang met zijn kop in het zand heeft gezeten.

  2. abelstaring zegt:

    Lief, dat gevouwen been in ruste
    en dan dat uit de rust omhoog
    geheven hoofd.
    Uit mijn reformatorische jeugd dwarrelt
    een citaat van Jodocus van Lodensteyn
    op:
    hoofd omhoog, het hart naar boven,
    hier beneden is het niet…

    Groet van Abel

  3. Het mooie is, de concentratie maakt dat dat been als eeen vlaggestok de lucht in moet, de kop onder de grond zowat. Het hart houdt zn eigen ritme, het is beneden en het is boven, er is geen verschil.
    Dank!

  4. Mensen hebben er een hbo-opleiding voor nodig om te leren de spanning in een ledemaat niet over te laten slaan naar al de andere, om de spanning in het hoofd niet over te laten slaan naar de kaken en de rest als het niet nodig is, de onderdelen apart te kunnen laten functioneren, zonder enige betekenis.

  5. Zo’n soort tekening, van een kat, heb ik voor het eerst gemaakt toen ik een jaar of 12 was. Ik dacht daarnet, bij deze, dat ik aan het dementeren was, want ik begreep niet waarom dat beeld belangrijk bleef, waarom ik dat nog weer eens moest. Nu begrijp ik dat wel.

  6. broekstukken zegt:

    Geen rug- en staartklachten. Wat heerlijk.

  7. Martin, het is een gezegend dier, en gelukkig heeft hij geen tijd het te merken.

  8. bezinning en verschoning. een wijsgerige wc-eend?

  9. Komen we toch weer terug op die ene struisvogel…

  10. Robelia zegt:

    Morgen gaat ie aan het spit, zo te zien al in moten.

  11. Robelia zegt:

    Al zullen vegetarische struisvogelpolitici daar anders over denken.

  12. abelstaring zegt:

    Je titel is treffend. Het slapend hoofd ontwaakt en steekt
    even boven het maaiveld uit. Ik hoor het hoofd denken:
    wat is in dit ondermaanse nu eigenlijk evident voor mij?
    Wat is bijzonder, de moeite waard?
    De zwarte stippellijnen van de lange, lange hals verschillen
    in kleur van de rest en verbeelden zo het moment van bezinning,
    het eventjes van tot zichzelf komen, van nadenken, van twijfelen
    en weten: hier ben ik, dit is de moeite waard.

    Groet van Abel, kampioen van de ambivalentie

  13. Mooi Abel!
    Maar dat is niet een hoofd op een hals hoor, wat daar zo parmantig de lucht in priemt is de rechter achterpoot van een kat die zich onder de staart wast. Het ziet er anatomisch ondoenlijk uit, maar het is niet anders :-)
    Al doet dat niets aan jouw woorden af…

  14. joost tibosch sr zegt:

    Ga bij deze schets itt tot de vele andere niet denken, om over bezinnen maar te zwijgen. Blijf alleen heel even nog proberend kijken, maar nee…Met mijn hang naar getallensymboliek gaat alleen die “12” werken. De boog kan ook niet altijd gespannen staan, hé? Maak je geen zorgen over me, hoor!

  15. abelstaring zegt:

    De tekenares zette me wel even op de verkeerde poot. Maar we laten ons niet
    uit de kattebak slaan. We passen ons aan:

    Je titel is treffend. De poot steekt even boven het maaiveld uit.
    Ik hoor gedenk: wat is in dit ondermaanse nu eigenlijk evident voor mij?
    Wat is bijzonder, de moeite waard?
    De stippellijnen verbeelden het moment van bezinning, het eventjes
    van tot zichzelf komen, van nadenken, van twijfelen en weten:
    hier ben ik, dit is de moeite waard.

    Groet van Abel, kampioen van de ambivalentie

  16. Joost, niet nadenken lijkt me een uitzonderlijk goed plan bij deze.

    Abel, geweldig, en geheel consequent doorgevoerd! Ik vind het mooi. Twijfelend en wetend.

Geef een reactie

