Bedachtzaam op zondag



Bedachtzaam op zondag, aquarelpotlood, 14x19cm, Barbara Jansma 2012



Dit bericht werd geplaatst in aquarel, Beeldende kunst, Kunst, Prenten, tekening en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Bedachtzaam op zondag

  1. Galmier zegt:

    Ach meneer van Zwaneveer,

    met een zekere opluchting stel ik vast dat ik u zo weer ken, zo zonder polemiek en zo naturalistisch als weleer. Vanmiddag zat ik wat te lezen in de Divina Comedia over de toren van het vagevuur en van de concentrische hemels, toen ontglipte Dante mij en moest ik denken aan het ‘ masker’ van van Zwanenveer. Het klassieke en eeuwige thema dat ik oubollig had genoemd. Ik legde het boek terzijde en onder de vredige klanken van het Opus 2, Rustico, vergaf ik mijzelf. Als een lauwwarme souflé met honing kwam uw milde, bedachtzame gelaatsuitdrukking er overheen en wist ik dat ook u mij had vergeven.
    Op het gevaar af de zo noodzakelijke nobele snaar van een gelauwerd en gelouterd auteur te raken, wil ik u zeggen dat de vaalgeroeste oranjekleur u prachtig staat. Ik hang al aan uw lippen voor het volgende boek het daglicht heeft kunnen zien, ik zie het haast zitten in uw zacht gemoed.
    In de naamloos gereserveerde ruimte tussen uw mond en neus meen ik wat beharing te zien. Het staat u goed, hoewel het wel wat bewerking nodig heeft terwijl ik me zo voorstel dat uw tijd als een kostbare schelp is.
    Mijn nieuwsgierigheid naar uw nieuwste werk kent geen grenzen, uw gerichtheid is zonder emotie, bitterzoet, het houdt zich aan de zintuigelijke basiswerkzaamheden, uw blik kijkt zo zonder gulzigheid terwijl het mijne bezweet en vol verlangen is.

  2. Beste Galmiers, heerlijk om u weer zo in me op te nemen, maar voor vandaag is het genoeg, behalve dat ik mijn lip zal scheren, want ik moet met zoon een vervaarlijke rolprent gaan kijken en het onweder nadert met rasse schreden. Daarbij lijd ik aan een lichte ongesteldheid en moet ik mij in acht nemen. Wat niet wegneemt dat ik u graag terwille wil zijn en het beste toewens en zuks.

    x

  3. Galmier zegt:

    Het zijn uw witjes die mij roepen, niet uw lijf met leden. Zij bieden mij rust terwijl ik mij wat verlijer met lettertjes, gebogen over de abstracten en concreten van uw evenwichtig en snedig gelaat. Abstracten en concreten die lijken te strijden om deze picturale van Zwaneveer in lijn en spel.
    Ik verlaag mij doorgaans tot het niveau van anekdoten en parabels en tot fotografische weergave-momenten van de gegraviteerde buitenwereld, terwijl ik mij hier, niet gehinderd door de alledaagsheid der dingen, onderdompel in hogere sferen, geleid door uw witjes.
    De witjes zijn mijn muze, zij hebben mij het portret van van Zwanenveer verklaard. Als uitgangspunt had ik van Zwanenveer en mijn waardering voor uw werk, ten tweede de monsterbouwwerken van de hedendaagse kunst van Belvédère tot Gugenheim, waar ik er een reeks van heb mogen bezoeken en in de derde plaats, de schilders zelf met hun sterke persoonlijkheden. De informatie is verwerkt en gebundeld in de letters weergegeven. U kunt mijn letters rustig wissen, zij hebben hun momentum al verloren.
    Uw portret schaar ik dan ook mede onder functionele kunst. Om deze term helder te krijgen, zou ik in grote trekken een panorama moeten schetsen van de richtingen in de hedendaagse kunst die vandaag de dag hun opgang doen gelden onder de moderne gelederen en dit gaat, zelfs mij, in zo’n kort tijdsbestek als een vluchtig medium als dit, te ver. De oorsprong van functionele kunst zou makkelijk te vinden zijn, ware het niet dat zij gehuld ligt in een polemische mist van neveldingen.
    Ik volg de lijnen en kleur in uw portret nu verder in het licht van de opgedane perspectieven. En zo werk in dan aan voortschrijdend inzicht in het portret, uw aanwezigheid, hoewel altijd gewaardeerd, doet hier niets of weinig toe.

  4. Ik zou u willen vragen eens een subsidieaanvraag voor mij in te vullen, want de warme wolligheid van uw lettertjes doet mij verstommen en denken aan klokken en klepels die bijkans uit mijn brein verdwenen leken. Als ik u niet hiermee stoor in de voortschrijdende inzichten en volgende lijnen althans.

  5. abelstaring zegt:

    De titel bracht ik automatisch in verband met:

    Altijd is Kortjakje ziek
    Midden in de weeck en Sondags niet
    Dan gaet zij haer hert versterken,
    Midden in de week wil zij niet werken

    Onbedachtzaam ben je dus van maandag tot en met zaterdag?
    Ik had moeite aanvankelijk je tekening te lezen. Bij eerste visie
    meende ik rechts het gelaat van minister De Jager te aanschouwen
    en zag ik niet wat links voorstelde.
    Leerzaam is je werkstuk zeker: ik wist niet waarom Kortjakje Kortjakje
    heette en van haar beroep was ik evenmin op de hoogte, maar dat
    ze zorg besteedde aan haar uiterlijk, dat is wis en zeker.

    Groet van Abel

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Altijd_is_Kortjakje_ziek

  6. Abel, bedachtzaam op zondag zou zomaar een uitzondering kunnen zijn… en het lijkt of De Jager de ander een klapzoentje in zijn oor geeft, mooi opgemerkt! Had ik nog niet gedaan, waarvoor dank! Kortjakje en haar beroep zal ik later ooit bestuderen. Moet naar de pannen en mijn brein neemt niks meer op momenteel.

Geef een reactie

