Gerrit Komrij, 1944-2012








Vooravond

Dood is mijn vriend. Nog altijd schijnt de maan
Naar binnen, uit zijn asbak kringelt rook,
er ligt een boek, de radio staat aan.

De rozen die hij kocht zijn nog bedauwd.
Een scheermesje, een spiegel en wat coke
Staan op tafel klaar voor zo meteen.

De kachel doet haar best, maar hij blijft koud.
Alles is nog precies zo om hem heen –
Maar hij is uit de symfonie verdwenen.

Het boek, de maan, de kachel en de rook –
Eens, op een dag, verdwijnt dat alles ook.
Dat is de dag waarop de dood zal wenen.




uit: ‘Rook zonder vuur’, 1998.


Dit bericht werd geplaatst in gedichten, Kunst, tekening en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Gerrit Komrij, 1944-2012

  1. heel mooi eerbetoon

  2. Johan HvD zegt:

    Een IMbetoon met eer…

  3. joost tibosch sr zegt:

    Deze combinatie tekening en tekst is vel mooier dan een begrafenisdienst, waar men zijn best op heeft gedaan! En ik laat de dood ook nu al flink wenen: zo’n man krijgt die vervelende dood, hoe graag die dat ook zou willen, niet gewist in mijn hoofd! En dat moet hij maar weten ook!

  4. Dank voor deze zeer passende ode/eerbetoon aan ook mijn vriend ‘Gerrit Komrij’. Ik ben er stil van Barbara …………….

  5. Lieve zegt:

    Wat mooi, Barbara, prachtig!

  6. Marinus zegt:

    Zijn bijzondere stem zullen we in al zijn werk blijven horen.

  7. fulpsvalstar zegt:

    Ik sluit me helemaal bij Joost aan, wondermooie combinatie!

  8. Dank en vreselijk graag gedaan.

  9. Fenny zegt:

    Ik vind het ook een treffende tekening en voel een gemis vandaag.

  10. Letterzetter zegt:

    Wat Joost zegt…

  11. Bart zegt:

    Mooi Barbara…wat zullen we Gerrit missen…

  12. solidianne zegt:

    Hij was bijzonder. Dierbare herinneringen aan hem en het doet zeer.
    Dank je, Bar

  13. Jurgen Egges zegt:

    Heel bijzonder en heel mooi

  14. Rob zegt:

    Schitterend!
    Had net het boek met 1000 kindergedichten en meer gekocht (19 euro)

  15. Vogelvrij, hoi!! Dank!

    Rob, welkom, en dank je. Wat een geweldige aanschaf! Ik wil ook :-)

  16. Nestor zegt:

    MEESTERLIJK .

Geef een reactie

