Weten



"Weten" , olie op doek, 50x60 cm, Barbara Jansma, 2012



Dit bericht werd geplaatst in Beeldende kunst, Kunst, schilderij, schilderijen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Weten

  1. broekstukken zegt:

    Weten. Het lijkt zo’n eenvoudig woord, maar als je erover na gaat denken komen er langzamerhand rimpels.

  2. tondegruijter zegt:

    smooi!

  3. Mooi, intrigerende blik.

  4. alles weten
    zou dat mooi zijn?

  5. Hennie, ik moet er niet aan denken…

    Anneke en Ton, dank!

    Martin, die komen wetenloos ook wel :-)

  6. fulpsvalstar zegt:

    Ik heb een behoorlijke tijd zitten kijken, wat een ogen.
    Prachtig!

  7. Appelvrouw zegt:

    Ik weet het niet.
    Maar die neus is indrukwekkend,
    net als de ogen, die niet (meer?) zoeken naar het weten.

  8. Fulps, dank je wel!

    Appelvrouw, ik ook niet, het had ook Schaamte, of Moe kunnen heten, of meneer Visser.

  9. joost tibosch sr zegt:

    “Weten” heeft taalverwantschap met het latijnse videre en het oud-indisch veda: het echte zien, In zijn beeldspraakvorm gebruiken we dat “zien` nog steeds. En moet je die ogen zien! En nu maar hopen, dat hij niet aan een staarcorrectie toe is! Mensen kunnen zich zó vergissen! Zeker als het over weten gaat…

  10. Joost, mijn idee. Mooi, zien. Heel wat anders dan kijken.

  11. svara zegt:

    naar binnen gericht
    behalve het oor

  12. Svara, als je je hand ervoor houdt, zie je dat de hele kant van het oor meer naar buiten is gericht dan de andere kant. Twee heel verschillende mensen :-)

  13. Bobb Lod zegt:

    Als Nabokov dit schilderij had mogen zien, had hij geweten wat er uit zijn pen zal vloeien: een bloemrijke taal als het schilderij.

  14. Aad Verbaast zegt:

    Indringende blik. Lijkt mij een betweter te zijn.

  15. svara zegt:

    ik zag dat ook bij de wenkbrouw
    en de kleur van het oog is ook anders
    en nu je het zegt meen ik links lange haren te zien klopt dat?
    golfjes

  16. Bobb Lod, ik ben even heel verlegen in een hoekje gaan zitten toen ik dit las :-) maar heerlijk. Ik ben dol op Nabokov.

    Aad, ik weet het niet, ik ken hem niet :-)

    Willem, dank je wel.

    Svara, zo letterlijk ben ik er niet mee bezig geweest, ging vanzelf zo. Hoewel ik ook golfjes zie :-) Weet je dat de meeste mensen scheef zijn?

  17. Trouwens, in het echt zie je haast geen kleurverschil in die ogen. De wondere wereld van de digitale fotografie, in mijn handen dan.

  18. Wat een mooie kop; doet me enigszins denken aan de hoofden die Triumviraatlid Anton vroeger schilderde.

  19. Nestor zegt:

    Dit “weten” wil niemand weten.

Geef een reactie

