Naamloos







Folteringen

Niets is veranderd.
Het lichaam is gevoelig voor pijn,
het moet eten, ademen en slapen,
het heeft bloed onder een dunne huid
en een geschikte voorraad nagels en tanden,
zijn botten zijn broos, zijn gewrichten rekbaar.
Bij foltering speelt dit allemaal een rol.

Niets is veranderd.
Het lichaam beeft zoals het beefde,
voor en na de stichting van Rome,
in de twintigste eeuw en voor en na Christus.
Folteringen zijn in wezen niet veranderd,
alleen werd de wereld een dorp
en kijken we weg van de plaats waar onrecht geschiedt.

Niets is veranderd.
Er zijn wel meer mensen,
naast de oude vergrijpen ontstonden er nieuwe,
echte, ingebeelde, tijdelijke, en slechts
het gehuil waarmee het lichaam reageert, was, is
en zal atijd een schreeuw van onschuld zijn,
volgens de aloude stemvork van de tijdgeest.

Niets is veranderd.
Hoogstens de gewoontes, ceremonies en dansen.
Toch blijven de gebaren van handen
die het hoofd beschermen dezelfde.
Het lichaam kronkelt, schokt, probeert te ontkomen,
valt murwgeslagen en trekt zijn knieën op.
Het wordt blauw, zwelt, kwijlt en bloedt.

Niets is veranderd.
Alleen de loop van rivieren, de grenzen van landen,
bossen, kusten, woestijnen en gletsjers.
Te midden van deze landschappen waart de kleine ziel,
verdwijnt, duikt op, komt dichter en wijkt,
vreemd voor zichzelf, ongrijpbaar, soms bewust
en soms onbewust van haar eigen bestaan,
terwijl het lichaam is en is en is
en zich nergens kan bergen.

Wislawa Szymborska


Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, aquarel, Beeldende kunst, gedichten, Kunst, Prenten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Naamloos

  1. Appelvrouw zegt:

    Ik vind de tekening heel bijzonder. De gewonde mens.

  2. gyula zegt:

    als een phoenix staat hij daar, hij staat en ligt niet. Er speelt zelfs een moedige glimlach om zijn mond. De vloek en redding van de mens die zich nooit gewonnen mag geven maar op moet staan en doorgaan.

  3. Appel dank je. Ja.

    Gyula, mooi zeg je dat. Pijnlijk en waar.

  4. assyke zegt:

    we krijgen te veel te zien
    onze ogen raken verstopt
    uit lijfsbehoud kijken we dan weg
    wat een tragedie

  5. Apiedapie zegt:

    Beklemmend.

  6. joost tibosch sr zegt:

    Van en in brokstukken het gedicht lezend, telkens weer terug naar de tekening, die op een of andere manier steeds sterker mijn trieste aandacht trekt. Triest in schoonheid. Dat vierkante decor obsedeert me!

  7. Dé Soli zegt:

    Wat vreselijk mooi in deze combi!

  8. Dank jullie voor de mooie reacties! Ik heb er deze keer niets aan toe te voegen, gek is dat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s