Wichelroede



Wichelroede, 14x19cm, Barbara Jansma 2011


Update 1 okt 12.40 uur

Ik had een droom, ik zat op de fiets met een wichelroede om me de weg te wijzen, en die wichelroede was een jong en prachtig appelboompje, vol met appeltjes. Er zat een sluier of een burka omheen, en die moest eraf, anders werkte het wichelen niet. Het boompje was helder, kwetsbaar en krachtig. En vertrouwen moest het verder doen.
In de tekening moest ik een tak leeg laten, voor het evenwicht. Al vraag ik me nu af of ik de hele zaak niet heb versimpeld daarmee.

oja, vnaaft een nieuwe Jansma en Soli!

Dit bericht werd geplaatst in aquarel, Beeldende kunst, Prenten en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Wichelroede

  1. wichelt tussen de
    pluktijd en de herfst als plant-
    aardige wishbone :-)

  2. Barbara zegt:

    metafysische bewegwijzering :)

  3. martin zegt:

    Appeltjes voor de dorst of een kale tak. Laat mij niet kiezen.

  4. Barbara zegt:

    Martin, deze vlakte is vruchtbaar in alle richtingen geloof ik.

  5. svara zegt:

    het een niet zonder het ander

  6. Barbara zegt:

    Ik had een droom, ik zat op de fiets met een wichelroede om me de weg te wijzen, en die wichelroede was een jong en prachtig appelboompje, vol met appeltjes. Er zat een sluier of een burka omheen, en die moest eraf, anders werkte het wichelen niet. Het boompje was helder, kwetsbaar en krachtig.
    In de tekening moest ik een tak leeg laten, voor het evenwicht, dus ja, het één is niets zonder het ander. Al vraag ik me nu af of ik de hele zaak niet heb versimpeld daarmee.

    Deze uitleg zet ik nu ook maar neer onder de prent.

  7. svara zegt:

    niks mooier dan te versimpelen naar de essentie
    doet me denken aan….(weet niet van wie deze uitspraak is)

    ontwikkelen is het ontdoen van de wikkels der ingewikkeldheden

  8. martin zegt:

    Maar dan ga ik toch op pad met een zake appels. Dus als ik voorbijgelopen ben, zijn beide takken kaal. Ik voel me meteen verantwoordleijk er iets goeds mee te doen.

  9. Barbara zegt:

    Niet plukken nu, wacht tot ze vallen.

  10. gyula zegt:

    ontsluierde appeltjes, en een vruchtbare akker klaar voor het zaaien, ooooo! ;-)

  11. gyula zegt:

    nog even de winter en dan zal de lucht zwanger zijn van verwachting

  12. Appelvrouw zegt:

    Maar ik ga d’r niks, helemaal N I K S van zeggen!

  13. trektocht zegt:

    na de bloei en het vrucht dragen ligt de akker er alweer onverdroten bij en gaat opnieuw de uitdaging aan om weer tot bloei en vrucht te komen,………… geen idee waar ik het vandaan haal

  14. Barbara zegt:

    Dank voor alle poëtische oprispingen, en Appelvrouw, aan jou heb ik ook niks!

  15. Appelvrouw zegt:

    weet ik, daar werk ik hard aan.

  16. Chiel zegt:

    Ik geloof dat ik de weg van die lege tak ben ingeslagen

Geef een reactie

