Binnen de lijntjes



Binnen de lijntjes, 14x19cm, Barbara Jansma, 2011, eigenaar: particulier



Dit bericht werd geplaatst in aquarel, Beeldende kunst, Kunst, Prenten, vk-bloggers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Binnen de lijntjes

  1. Mooie compositie. Je volgende expositie ben ik van de partij!

  2. Attila zegt:

    Goed gedaan

  3. Joost Lips zegt:

    Mooi Barbara;
    prachtig verbeeld.

  4. Barbara zegt:

    Dank jullie wel

  5. trektocht zegt:

    Zo tevreden! Mooi! Maar ook “klaar met alles en iedereen”, nog mooier! Dood en levend tegelijk! Nog veel mooier!

  6. Dé Soli zegt:

    Mooi
    kwetsbaar, afschermen maar nog veel meer dan dat. Sterk ook. Wonderlijk wat het oproept.

  7. Barbara zegt:

    Trektocht, zo zou het kunnen zijn

    Dé, verborgen verstopt, of kromgetrokken door die regeltjes en lijntjes, als een vergeten cashewnoot, wie zal het zeggen

  8. Aad Verbaast zegt:

    Binnen de lijntjes is gelukkig heel wat anders dan buiten de perken.
    Mooie prent weer!

  9. k´heb te doen met haar teentjes (is deze fraaie schepping te koop?)

  10. als een peulvrucht viel
    Hella met borsten vol taal
    van de mensenboom :-(

  11. Barbara zegt:

    Aad, zo is dat :)

    Jan, ik ook.
    (over dat laatste beter per mail, anders wordt meneer wordpress boos)

    Marius, mooi gezegd…. :,,(

  12. svara zegt:

    wat ik me opkomt….
    mooi!
    past net
    veilig binnen de eigen lijntjes
    hokjes eromheen
    onvermijdelijk

  13. Barbara zegt:

    Svara, au…
    Is die veiligheid dan het hoofd buigen? Of ben je pas vrij binnen de perken?
    Als kind wilde ik graag in de gevangenis, omdat me dat de ultieme vrijheid leek. Die van binnen.

  14. svara zegt:

    innerlijke vrijheid gaat voor mij niet over het hoofd buigen
    jouw reactie doet me denken aan het boek van Michiel Scholte

    hij was gepakt met drugs en belandde in een vreselijke gevangenis in Frankrijk.
    hij schrijft over de ultieme vrijheid die je kunt bereiken zelfs in gevangenschap.
    een (zijn) weg naar de ultieme realisatie als mens.(zoals ik dat interpreteer)
    het gaat over de ultieme veiligheid binnen de onmogelijkheden en mogelijkheden die inherent zijn aan het menselijk bestaan
    voor mij ging hij er als boef in en kwam er als ‘meester’ uit.

    Ik vind zo gauw niet een paar mooie citaten die ik niet in mijn eigen woorden hier wil verwoorden omdat hij het zo prachtig beschrijft. Als ik ze vind zal ik ze hier achterlaten

    http://www.dizzie.nl/b_16592_Parfum-van-vrijheid.php

  15. Barbara zegt:

    Ik denk dat veiligheid en vrijheid niet hetzelfde zijn, juist niet. Al ben je in de petoet bervrijd van alle sociale verantwoordelijkheid, zelfs van de keuze of je naar de wc wilt of niet, waarmee de dwang of drang naar vrijheid van gedachten groot is, al is het maar uit verveling of omdat niets anders rest.
    Ook op een lege vlakte of in een volle huiskamer kan dat je aanvliegen. Het ik.
    Daarnet was een documentaire over de amerikaanse indianen en hollywood. Iemand in een stom dorp zegt: ‘a world without human beings has no center’
    Deze zin volgt op een dankgebed van een ouwe indiaan:’ thank you for making me human’.
    Een mens is verantwoordelijk, voor zichzelf maar ook voor alles wattie aanraakt, en dat is veel. Soms vind je ruimte binnen het te kleine hokje, en soms moet je de boel slopen. En ik weet niet wanneer het tijd is voor wat.

  16. svara zegt:

    ja een mens is verantwoordelijk voor alles wat ie aanraakt in gedachten in woorden en in daden.
    het blijft echter mensenwerk
    je zegt: en ik weet niet wanneer het tijd is voor wat….
    dat is denk ik de clou om steeds weer bewust proberen te zijn en vanuit deze alertheid beslissingen nemen, daar de verantwoording dan voor nemen
    het is niet altijd te beredeneren waarom de ene dit op zijn padje tegenkomt en de ander niet

    je veilig voelen en innerlijk vrij zijn kun je zo je wilt aan elkaar koppelen of uit elkaar halen
    het zij twee ‘grootheden”
    het hangt er vanaf vanuit welke invalshoek je koppelt of ze juist wilt scheiden
    het zijn voor mij niet zo van die zwart wit begrippen
    vrijheid en veiligheid en het ik (dat je noemt)
    drie grootheden :-)

    voor mij onderwerpen die wat meer ‘live’ afstemming nodig hebben om ‘dieper’ van gedachten te wisselen.
    in die zin blijft dit natuurlijk een blog

    zonnig groetje

Geef een reactie

