Sonnet van die warm gloede

SONNET VAN DIE WARM GLOEDE

iets kram jou rugmurg êrens vas jy voel
hoe sprei ’n pasgestigte angs
vanuit jou bors. jou are loop met vuur
jou vleis ontvlam jou hart kook vuurvas voort.

jou bene bak na buite jou gesig
verseng jou wange spuug in vuur en vlam
en telkemale breek jy breek jy uit omhulsels
sweet jou vel brand ligte laaie skuif jy

op jou stoel dan weet jy hoe ’n vrou
op hete kole sit terwyl die menopause
haar sappigheid verwoes. dit is genoeg.

soos ’n kryger staan jy op en gooi jou wapens
vlammend weg – jy gryp die dood. jy druk
sy fokken neus in jou klipperige kaal geplukte poes

Antjie Krog

Gloede, Barbara Jansma 2011, voor Antjie Krog en iedereen.

Met dank.

Dit bericht werd geplaatst in aquarel, Kunst, vk-bloggers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Sonnet van die warm gloede

  1. Appelvrouw zegt:

    Ik word er heet van.

  2. Een zak ijs op je hoofd?

  3. gyula zegt:

    wow! het is niet gemakkelijk een vrouw te zijn dat wordt hier fantastish en onverbloemt beschreven. Maar makkelijk voor haar arme echtgenoot zal het ook wel niet wezen

  4. gyula zegt:

    heerlijk dat andere Nederlands!

  5. Gyula, nee, vast niet.
    Ja, lekker, vind ik ook!

  6. Wille zegt:

    ben ik blij dat ik nog niet zo ver ben..

  7. Wille, aan de andere kant kennikniewachte op die drissigheid van dat gedicht, en er nog iets mee kunnen doen ook :-)

  8. Annet zegt:

    in mooi warmblokjes neergezet…..

    ;)

  9. universeler kan het niet
    dit scabreuse hooglied
    zelfs een rechtgeaarde homo
    herkent haar muziek voor een hobo

  10. fulpsvalstar zegt:

    Bij deze ontboezeming in prachtig on-Nederlands val ik stil.

  11. Benona zegt:

    Ek nie weet nie … pffffffff komt binnen.
    De sonnet van Antjie Krog uit het leven gegrepen.
    Barbara heeft zij soms ook een film gemaakt?
    Ik ben erg slecht in namen onthouden in de plaats daarvan heb ik geloof ik een fotografisch geheugen ontwikkeld.
    Je schilderij mag bij mij aan de wand, zegt genoeg.
    Dank voor al t moois.

  12. assyke zegt:

    dit is weer iets heel anders!
    overweldigend, die brokken
    ben het met benona eens, deze mag bij mij ook aan de muur
    weet nog niet precies waar…

  13. Annet, aanmaakhoutjes zijn niet meer nodig :)

    Artafterallart, helemaal met je eens.

    Fulps ik ook, maar het geeft ook een boost. Mij althans, al weet ik nog van niks.

    Benona, dat moet ik opzoeken, mijn leggende kennis op Krog’s gebied is vrij beperkt.
    Dank je wel en graag gedaan!

    Assyke, alles is altijd anders, zoek maar een plekje uit zolang die nog op zijn plaats is :)

Geef een reactie

