Anatomie uit vreemde ketrije.

Ter nagedachtenis aan de arabische invloeden op de westerse geneeskunst, wiskunde, astronomie, dichtkunst en filosofie.
Beschaving, zoals die gebloeid heeft, bloeit, en zal bloeien. Al zit verwelken soms wel in de weg.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Kunst, Prenten en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Anatomie uit vreemde ketrije.

  1. Het heeft me altijd verbaasd dat er gesproken wordt van een westerse beschaving, die zou beginnen bij de oudheid met de Sumerische beschaving. Geografisch is de wording oosters. De plaats en tijd waar ook de arabische beschaving begint…

    Volg je de geschiedenis dan zijn ze lang met elkaar verweven geweest en wat we westers noemen is grotendeels de wording van Europa.

    De westerse beschaving is een symbolisch begrip, dat verhult hoe eurocentrisch historici zijn. Het heeft nooit als geografische eenheid bestaan.
    Het kent een ontwikkeling waarin het christendom zijn hegemonie vestigt door imperialisme en kolonialisme.

    Toen het christendom door Constantijn staatsgodsdienst werd, begon de ellende van de repressieve tolerantie van dit geloof t.a.v. de ontwikkeling van wetenschap, techniek en kunsten. Gebieden waar de intelligentia zich door omhoog hebben gewerkt door hun dubbele houding jegens de vaak absoluut heersende vorsten die hen beschermden.

    De zogename arabische beschaving kent ook deze figuur van overheersing en repressieve tolerantie door een machtig rijk, maar was door griekse invloeden veel vrijer in de middeleuwen door de ontwikkeling van die gebieden waar de intelligentia hun gang mochten gaan.

    Kortom, de westerse beschaving heeft nooit echt bestaan. Wel een christelijke beschaving die door secularisatie westers genoemd wordt….

  2. peer zegt:

    De vraag is natuurlijk wat we onder een beschaving verstaan.
    Het westerse idee is dat een beschaving grote bouwwerken voortbrengt, zoals kathedralen.
    In deze gedachtengang waren de Egyptenaren zo’n beetje de eerste beschaving, tot de archeologie roet in het eten gooide.
    Barnenez in Bretagne is ouder dan de piramides.
    Zimbabwe was ook al een probleem, er staan gigantische ruines die niet passen bij het idee van primitieve zwarten, de oplossing was dat Arabieren die bouwsels haddeb gebouwd.
    De Borobudur was ook al een schok, wij waren toch hoog verheven boven de zwartjes ?
    Dan is er het probleem van de epidemieën, vooral de zwarte pest die regelmatig Europa teisterde.
    Die volkeren die het lichaam wel op prijs stelden hadden wateraanvoer systemen en rioolwaterafvoer, de Romeinen b.v., maar ook bij Marakech vindt je nog dergelijke installaties uit de 13e eeuw.
    Het enige superieure van de westerse beschaving is volgens mij onze wetenschap.
    Helaas begon die zich pas te ontwikkelen toen het christelijk juk kon worden afgeworpen, Bruno werd nog levend verbrand, de ontdekker van de bloedsomloop Servetius eveneens, Galileo kwam er af met huisarrest.
    Verder kun je je afvragen of het zo beschaafd is die wetenschap vooral te gebruiken voor destructieve doeleinden, Churchill had daar geen probleem mee ‘de hogere beschaving heeft de effectievere wapens’.
    In zijn definitie liep het Nationaal Socialisme dan voorop, raketmotoren, straalmotoren, inertie navigatie, kruisraketten, en zelfs de eerste waterstofbom.
    De oude Grieken kenden straalaandrijving, ze deden er niets mee, dat wordt er uit verklaard dat ze slaven hadden, die deden het werk wel.
    Maar wel werd de aardomtrek op 1000 km nauwkeurig uitgerekend.
    Het christendom verbrandde Bruno omdat die de aarde niet meer zag als cenrtum van het universum.
    Christenen verbrandden ook de bibliotheek van Alexandrië, wetenschap was heidens.

  3. martin zegt:

    Zo langzamerhand begin ik een beetje melig te worden van die stupide meningen over alles wat van achter dijken of duinen vandaan komt. Die buisjes aan het strand komen vast ook van de mohammedanen. (Alsof onze – tot april 1990 – Saddam niet juist zijn buisjes met gifgas kreeg via een Nederlander.)

  4. Appelvrouw zegt:

    Maar waar zit de alvleesklier?

  5. gyula zegt:

    Nagedachtenis? die ervenis is toch niet dood hoop ik

  6. gyula zegt:

    @artafterallart, Hadden wij als Germaanse stammen dan helemaal niets aan cultuur?

  7. lebonton zegt:

    ah, dat laatste plaatje duidt op een mogelijke opluchting.

  8. ja hoor gyula, maar ik kritiseer westerse beschaving als een begrip dat historici hanteren om de westerse wereld als een en dezelfde beschaving te zien en daarvoor een geschiedenis construeren waarin de Romeins-Griekse cultuur, het christendom en de Germaanse cultuur de basis zouden vormen door een soort samensmelting in de middeleeuwen na de val van het westelijk deel van het Romeinse Rijk. Ik heb dat altijd een zeer grove vorm van geschiedschrijving gevonden met totaal geen oog voor de diversiteit en de repressie van culturen die hier al voor het jaar nul woonden en na de volksverhuizing zeer moeilijk meer traceerbaar zijn in de latere bevolkingsamenstellingen. De samensmelting is ook zo’n constructie, terwijl het assimilatie was wat plaatsvond.

    Of ‘wij’ hier begon met germaanse stammen is een derde constructie. Zo zijn de Bataven vaak de eerste bewoners van ons gebiedje genoemd, terwijl de Kelten in de zuidelijke Nederlanden al eerder hier woonden enz.

  9. gyula zegt:

    @artafterallart , Culturen veranderen altijd door contact met anderen.Zoals we nu in hoog tempo worden beinvloed door o.a. de moderne Arabishe cultuur.Zo was het ook met de Arabische cultuur van pakweg tweeduizend jaar geleden. Die was het resultaat van verschillende oudere culturen in het middenoosten en Azië . Overgens waren de Kelten ook een Germaanse stam.

  10. @gyula
    ik heb het niet over culturele veranderingen van binnen of van buiten een cultuur (enculturatie en acculturatie), maar over assimilatie (aanpassing aan een vreemde cultuur en verlies van eigen cultuur) door overheersing en repressie.

    Kelten en Germanen zijn verschillende etnieën, die een eigen taal hadden. Men spreekt dan ook over keltische en germaanse volkeren.

  11. Als vreemde ketrije al achter het volgende huizenblok beginnen met er te zijn is dat heel vervelend voor de lui die niet van vreemd gediend zijn, en heel prettig voor de gastvrijen en de toeristen onder ons. Drie keer raden wie die afstand tussen al dat vreemde en al dat gewone alsmaar kleiner maken….
    Psies.
    Allemaal hartelijk dank voor de reacties, maar aangezien ik momenteel word belemmerd door een gebrek aan historisch en geografisch gewicht kan ik er verder weinig van zins aan toevoegen.
    Ga rustig door, want het lijkt een leuk gesprek te kunnen worden.

  12. VSp zegt:

    Nederlandse beschaving, cultuur, normen, waarden en wat dies meer zij? La me niet lâche, Hollandse horkerige, repressieve, becalculeerde tolerantie komt dichter in de buurt. Het ‘Vrijheidsbeeld van Nederland’, anno circa 1874, de ‘Hollandse Maagd, waar een viswijf, ‘Kaatje Mossel’ was haar bijnaam, model voor stond, ‘en zij uittorent boven twee leeuwen, staat op de Gedempte Botersloot in Rotterdam.
    Illustatiever kan het niet. Belachelijker evenmin.

  13. gyula zegt:

    @VSp ongelooflijk hoeveel zelfhaat er van je reactie afdruipt, zielig vind ik het als dit je beeld is van je oorsprong. Hoe kun je verwachten dat “anderen” je met respect behandelen vraag ik me af

  14. Beschaving heeft meerdere definities. Niet alle soorten van beschaving zijn voorbehouden aan dominante repressieve culturen, dat lijkt me wel duidelijk, maar dat betekent niet dat die vormen van beschaving hele volksstammen ontzegd kunnen worden. Niet alle hollanders zijn horken, niet alle ménsen zijn horken durf ik zelfs te beweren. De VSp is op de goede weg naar beschaving, want ik las ooit ergens dat de oorsprong van beschaving is gelegen in de schaamte. En dat klonk mij bijzonder aannemelijk in de oren.
    En Gyula is intrinsiek beschaafd, want dat weet ik. Bij sommige mensen zit dat in hun merg.

    Met mijn stukje tekst, de ondertitel zeg maar, bedoelde ik in zekere zin de beschavings-soort: nieuwsgierigheid, en de vrijheid om ontdekkingen te kunnen doen. De soort die europa in de middeleeuwen had afgezworen. Via de overgeleverde bronnen uit de oudheid, en via de mohammedanen die in de middeleeuwen doorgingen, heeft europa uit dat dal kunnen klimmen.
    De stemming in ons onvolprezen ondermaanse stukkie is nu zo dat vergeten als een heilzame boodschap wordt verkocht, door meerdere partijen als ik zo vrij mag zijn. De nieuwsgierigheid, de ontdekkingsdrift, wordt alweer ontmoedigd. En niet alleen door europa dit keer, maar ook door de mohammedanen. Die ‘zachte’ sectoren worden nu door geen enkel land of streek of continent met een attitude meer uitgedragen, behalve nepal misschien. Niemand met de sleutel van de kluis ziet nog het belang van contemplatie, van de plicht geestelijk te verrijken. Iedereen is orthodox geworden eigenlijk. Regels om de regels, de woede cq angst regeert. Men is over het algemeen arm in arm onvolwassen geworden voor de zoveelste keer.

    Ik heb, met permissie, de term Westerse Beschaving nergens gebruikt. En ook niet willen suggereren of bedoelen.

  15. Trouwens, ik heb ooit, lang geleden, begrepen dat iedere stap voorwaarts minstens twee stappen achterwaarts nodig heeft. Dat iedere stap voorwaarts inhoudt: these, antithese, synthese. En ik denk inmiddels, die synthese ligt voor het grijpen, maar alsmaar denken mensen dat dat toegeven is, verlies van jezelf, dus liever een stap terug, hielen in het zand, middelvinger omhoog, voor het gevoel dat je er ook mag zijn op het schoolplein. Men gelooft in determinisme, en tegelijk in die vrije wil, wat zich vertaalt in die woede die maakt dat je eindelijk iemand een muilpeer kunt verkopen omdat je soep te lauw of te heet was. De dubbele behoefte, de behoefte slachtoffer te zijn met recht om uit te halen, maar ook de behoefte controle te hebben, wat schuld en verantwoordelijkheid met zich mee brengt.

  16. En omdat ik nu lekker warm gedraaid ben, voordat ik effe met de hond moet: ik wil en ik zie en ik geloof dat de lui die nog enigszins hun plas kunnen ophouden op de één of andere manier meedoen dit tijdsgewricht door deze duistere tijden heen te helpen. Ik verwacht een teloorgang die wij misschien niet overleven, en ik geloof dat er evengoed weer gezaaid kan worden voor de volgende ronde, ik wil heel erg graag dat mensen in staat blijven open te staan voor wat er toe doet. Niet de economische belangen, niet de maatschappelijke belangen, maar de wind aan het oor.
    Dat laatste is me ingefluisterd door Kiezels.

  17. gyula zegt:

    Ik geloof dat je naast schilderen ook best mag gaan schrijven Barbara . Point taken.

  18. VSp zegt:

    @gyula, @ barbara. Naúurlijk weet ik best wel dat beschaving vele facetten kent. En dat vele beroemde Nederlanders een van oorsprong allochtone afkomst kennen. Van Erasmus tot Mulisch, om een dwarsslag te noemen.
    Echter, het beeld, de visie die richtinggevende, sturende regenten, zoals een Donner, een Verhagen, de kerstpreken van Bea, de CDA en SGP, en last but not least, Wilders & Co, voor ogen staat van een samenleving gebaseerd op de zogenaamde Nederlandse waarden en normen, plus verwoede pogingen doen om die op te dringen, doet mij walgen.
    En, wie een beetje terug gaat in de geschiedenis, plus de moeite neemt om zich écht te verdiepen in de achtergronden, ontstaat een andere waarheid waar de integere elementen binnen een beschaving zich slechts met moeite hebben kunnen staande houden.
    Een troost, een Plato, een Socrates, een Buddha bijvoorbeeld, leven voort. Beetje kort door de bocht, maar inderdaad, soms schaam ik me voor mijn Nederlandse afkomst. Zeker, als ik zie wat nu in Nederland gebeurt.
    En, ach, vraag me eens in welke landen ik niet geweest ben, En geen kennis heb gemaakt met hun culturen.

  19. Of een VSp, bijvoorbeeld. Je mag je nooit en te nimmer verschuilen achter zonden, van jezelf of van een ander, je moet oog hebben voor kwaliteit, en die dien je hartgrondig uit te dragen. Zeker nu. Schaamte voor een ander is valse schaamte, woede vanwege wat een ander doet is valse woede, sociaal gewenste woede, doe de dingen waar je op betrapt mag worden en betrap je medemens op schoonheid, in uiting en alles, en niet alleen steeds op vullis.. Als je dat niet kunt mag je inderdaad in een duister hoekje je gaan zitten schamen.
    Ik bedoel, alles slaat terug op jezelf, je bent je eigen eenzame eilandje, maar je bent ook het bastion. Geloof je in de zieleknijperij van onze handelsnatie, of geloof je in je eigen geestelijke vrijheid en rijkdom? En deel je die?

  20. Verdomme, het zout der aarde… waar is het?
    Wie stroopt er nog zijn mouwen op, gewoon omdat het nodig is?
    Moet je mij horen, ik maak er zelf een zootje van. Effe retireren.

  21. Gyula, ik schrijf me een versuffing nu, maar ik heb mijn plafonnetje wel heel pregnant in zicht. Meer zit er even niet in. Evengoed, dank je wel.

  22. gyula zegt:

    Je zegd precies waar ik me dagelijks aan herinner Barbara.Integer proberen overeind te blijven zonder mezelf te laten krimpen opdat ik in de Calvinistische hemel zou mogen komen Ik wordt omringd door mensen die me de haat in de oren toeteren.En ik begrijp nu ook dat het raar klinkt als je trots zegt Nederlander te zijn, ik woon dan ook niet in Nederland en weet niet van de hedendaagse stemming in het vaderland,of in mijn geval moederland.Ik ben de zoon van een vluchteling en heb zelf in verschillende landen gewoond als immigrant. Ik weet hoe het voelt op je naam herkent te worden als “vreemde” en met Argus ogen bekeken te worden.Voordeel is dat ik me daarom verbonden voel met vluchtelingen, tegelijkertijd me een trotse Nederlander voel.
    Het Nederlandse wat ik maar al te graag wil delen met nieuwe Nederlanders.

  23. Trots op een afkomst is geleende trots, dat gaat niet over jou. Schaamte over een afkomst is geleende schaamte, dat gaat niet over jou. Die trots had ik nooit, die schaamte altijd, en die leg ik hierbij naast me neer. Want het gaat nergens over. Het gaat niet over mij. Iedereen kan zomaar tot vluchteling verworden, het maakt je niet persé tot een beter mens. Schuldgevoel wel, want dat geeft je het idee dat je ergens iets aan kan doen, of ergens iets aan had kúnnen doen, en gevoel van macht, controle, hulpvaardigheid die ergens op slaat. Dat jij iets uitmaakt. Ik geloof dat je zonder aldat ook iets kunt uitmaken, en dat heet anders. En ik ga het niet verklappen nu. Er zijn veel woorden voor, en veel emoties passen erbij.
    Nu ben ik moe, ik wil niet meer.

  24. Barbara, ik heb je verwijzing gevolgd,
    maar snap niet waarom je me verwees
    kun je mijn reactie niet waarderen of zo?
    ben je het niet eens met wat ik betoog?
    je hanteert zelf het begrip “westerse geneeskunde”
    wat m.i. verwijst naar een “westerse beschaving”

  25. Hoi Marius, ik weet niet of ik het met je eens ben, want mijn kennis schiet te kort.
    Ik vond het wel een goed artikel, vond het mooi aansluiten op het gesprek.
    Moet zo weg, maar ik zal er over nadenken.
    Liefs Brb

  26. pijnig je hersens maar niet erover, lieve bar
    ik gooi wel vaker balletjes op die eigenlijk in een eigen blog thuishoren
    ik vond het ook een goed artikel en bij het gesprek passen
    en ben blij dat ik me vergist heb met m’n veronderstellingen
    ach, zo zie je maar weer dat je altijd de rem moet indrukken als je van leer wilt trekken
    in een reactieruimte waar je niet je koekoekseieren moet lozen als de intentie van het blog een geheel andere is
    ik zal dat niet meer doen

    zie je graag op mijn blog, waar ik vandaag mijn choreografie van de natuur afrond
    om de komende week weer onder het mes te gaan van de westerse dokters

    een goed weekend, kanjer

  27. johanhvd zegt:

    Cultura Nova, Arabische koffij, Turks brood & vrijzinnige illustraties.
    Gaat u zo door mevrouw Barbara, en ge zult spoedig Spinoza eten en/of zijn… ;-)

  28. Barbara zegt:

    @Artafterallart, het is juist leuk als er zomaar een heel gesprek ontstaat, en het is goed als die gelegenheid er is. Je bent altijd welkom een steen in een vijver te gooien, graag zelfs, alleen ben ik niet altijd even scherp. Moet ook kunnen, toch?
    Vanavond kom ik naar je blog, en sterkte met die dokters!

    @Johanhvd, dank u wel, denk ik….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s