Het paradijs.

Zelfs als ik het paradijs onder mijn neus heb, herken ik het niet.

Echt niet.
Ook omdat ik niet in een ‘concept’ geloof.

Want wat als verlossing wordt aangedragen door lui die ik niet ken krijgt subiet mijn grootste wantrouwen.
Waar zij aan gezeten hebben hoef ik niet.
Ik wou dat mijn jong zo dacht.

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, vk-bloggers en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Het paradijs.

  1. VSp zegt:

    Wie zou er nog vrijdenker zijn als er geen religie was? Daarover nadenken in het Paradijs lijkt me godzijdank godsonmogelijk.

  2. Vosje zegt:

    Woorden om over na te denken … je eerste foto trok mij wederom hier naar toe. Schitterend in al zijn simpelheid..
    Mijn levens-ezelsbruggetje:
    Zien met je verstand
    Voelen met je ogen
    Interpreteren met je hart.

  3. kiezels zegt:

    O, ik was echt stekeblind vandaag, met excuus…. Maar mijn zicht is terug, geloof ik.
    Voelbaar!!!
    Een wietparadijs is geen paradijs , al wil degene die voor die verleiding valt graag geloven dat dat wel zo is.
    Als moeder weet je het altijd minder dan je kind, vindt hij overmoedig, en daarom denkt kind dat hij er wel overheen kan. Maar als hij wist waarom zou hij vast ook beseffen dat het gevaar in de overmoed ligt.
    Misschien hoort het gewoon bij een ontdekkingstocht en niet bij een survival.
    Ik weet niet of het troost maar mijn jong is gaan beseffen dat het een studie in de weg staat, dat je steeds meer nodig hebt om dat prettige gevoel te laten blijven, maar dat het onprettiger wordt, dat het duur is en dat het je afstompt. Hij geeft mij gelijk maar dat hoef ik niet. Ik ben al zeer gelukkig dat hij zichzelf overtuigd heeft van zijn nu- gelijk.

  4. maar het is ook weer geen verloren paradijs
    als je baas blijft over het lusthofje in een plastic zakje
    en de staat haar verantwoordelijkheid neemt voor de kwaliteitscontrole enz.
    we hebben dat met alcohol toch ook gedaan?

    die appel, Bar, die zou je moeten schilderen
    en het doek Lost Paradise noemen
    hoewel, ik vind de afgekloven vrucht nu al een schilderstuk,
    maar met jouw manier van verven is ie echt vers gegeten

    in ironie komen zulke zweverige concepten het meest overtuigend over, toch!?

  5. VSp, misschien is er inderdaad enige afstand nodig om iets te kunnen zien. Het wezen der dingen door een verrekijker.

    Hoi Vosje, dat is mooi wat je daar zegt.

    Kiezels, zelfs in overmoed ligt, naast groei, ook troost geloof ik. Tricky, maar wel gegund.

    Artafterallart, of Post Paradise? Als ik het wat beter begrijp doe ik dat misschien wel.

  6. PS in de Kerkstraat is een winkeltje, een melkboer, die altijd, al jaren en jaren, zijn etalage opfleurt met een lange rij appeltjes, van volgroeid tot net uit de bloesem, heel precies neergezet op wit laken, en altijd laat hij die hele rij staan tot alles helemaal gerimpeld is en gekrompen. Tot de volgende oogst.

  7. Ik kijk naar een interview met Peter Sloterdijk in Boeken.
    Hij zegt, mensen lijden aan een existentieel gebrek, gaan dat compenseren, overcompenseren, wat de zgn ‘hoge cultuur’ voortbrengt, uit de lucht gegrepen voortbrengselen van de geest.
    Eens zien of deze link gaat werken.
    http://boeken.vpro.nl/themasites/mediaplayer/index.jsp?bw=bb&player=wmp&media=44757483&portalnr=3141869&refernr=44747286&hostname=boeken&portalid=boeken&themechannel=&x=27&y=11&id=vars.jsp%3Fmedia%3D44757483%26portalnr%3D3141869%26refernr%3D44747286%26hostname%3Dboeken%26portalid%3Dboeken#

    Ja hoor, hij doet het. Vanaf de 16de minuut in het filmpje.

  8. tja, Bar,
    het onbehagen van de mens is al zo vaak bezongen
    en steeds weer hoor ik daar de echo van het oude geloof in door
    dat we tekortschieten als mens en een hogere verbeelding behoeven om erboven uit te stijgen
    dat de tijdsgeest ons daarin voorgaat, het zal wel
    het brengt mij niet op nieuwe gedachten moet ik helaas zeggen

  9. Marius, ik denk niet dat we tekortschieten. Niet bij voorbaat. Maar iedereen valt zich weleens een buil, of eet een appel zonder er veel mee te doen. Waarschijnlijk ben jij verder dan ik, want ik zoek die gedachte. Meer zit er nu even niet in vrees ik.

  10. De geest verruimen met kunstmatige middelen is voor de kleingeestigen.
    Maar behalve minimale geest is basisvertrouwen en rust nodig om dat te ontdekken.
    Het eerste wordt het jong geschonken, het tweede komt met de jaren.
    En het verruimen van de geest wordt helaas belemmerd door het gebruik van kunstmatige middelen voor het verruimen van de geest. Het zijn eigenlijk geestverengende middelen als het er op aan komt.
    Tja, leg dat maar eens uit.

  11. In wezen hetzelfde verschijnsel als het dragen van een bril, waar je ogen snel slechter van worden.
    Zeker als je eigenlijk geen bril nodig hebt.
    Misschien dat dat helpt als begrijpelijker voorbeeld.

  12. Vosje zegt:

    Barbara ontzettend bedankt voor je linkje VPRO Tim Parks & Peter Sloterdijk … gelijk gaan kijken, had deze serie namelijk net gemist. Overigens sta ik volledig achter zelfgenezing, doe dat al heel lang en het helpt. Koppie leegmaken,er gebeurt zoveel in ons lichaam waar de wetenschap nog niet achter gekomen is. Je kunt heel veel zelf! Precies wat Simen hierboven vermeldt wbt een bril dragen, goed voorbeeld. Mensen die op retraite in stilte zijn, gaan vaak beter zien en horen.

  13. svara zegt:

    ik heb zoiets als moeder niet aan de hand gehad
    kan er geen zinnig woord over zeggen

    de bovenste foto vind ik prachtig
    zag eerst steeds een porseleinen vaasje met een verwelkt bloempje

  14. Vosje zegt:

    Sorry voor mijn warrig schrijven, hopelijk kun je mij volgen … doe namelijk nu 3dingen tegelijk luisteren naar Tim Parks, jou schrijven en even op YT aan ’t zoeken naar dit linkje
    http://youtu.be/L3AgO6H0H98 , misschien ken je het wel. Vond het zo passend hier.
    Ik moet mn leven veranderen ;-) géén 3dingen tegelijk doen!!!

  15. Mijn brein schiet tekort. Ieder verschijnsel is te begrijpen, maar is een keuze een verschijnsel? Of andersom? Kun je je kennis vergroten door nóg een appeltje te verorberen, kun je je ogen verbeteren door prongeluk-expres op die bril te gaan zitten? Aan retraite heb ik veel gedaan, maar ik kan niet alles zelf. Zien en horen is één ding, okee twee, een hart bereiken dat weg wil iets heel anders. Er is meer tijd nodig.
    Dat zien niet voorbehouden is aan ogen wist ik wel, geweldige link Vosje, dank je wel. Want zelfs kijken is dus niet voorbehouden aan ogen.

  16. Hebbes: avocatio mentis. Het wegroepen van de geest.
    Ik interpreteer dat nu als aandacht geven aan wat er goed is, en niet aan wat niet goed is. Als mogelijkheid de dingen in verdrukking een kans te geven en het blauwgepiekerde brein even te laten rusten.

    LUCRETIUS
    “Veel uren was ik op den tekst gebogen
    en langzaam schoof een groote helderheid: een klaarte hemel wijd
    waarin de dingen fonkelend bewogen.
    Ik was verwonderd om dit hel vermogen
    tot zien en scherpte mijn aandachtigheid,een landschap ingeleid
    waarin ik rond mocht zien met nieuwe oogen.

    LUCRETIUS
    “Gij hebt mij leeren zien met nieuwe oogen
    verwonderd was ik om dit nieuw vermogen
    Ik heb mij dieper op den tekst gebogen
    en langzaam schoof een gtoote helderheid
    over mijn werk: een klaarte hemelwijd
    waarin de dingen fonkelend bewogen.”

    Ida Gerhardt

    In deze uitzending van Boeken, Piet Schrijvers en zijn vertaling van Lucretius’ ‘De rerum natura’.

  17. svara zegt:

    prachtig gedicht!

  18. martin zegt:

    De coffeeshop zit hier in de straat. De kans is niet denkbeeldig, maar ik hoop van ganserharte van niet. Ik ben er ook door gaan roken, dat heb ik veel later afgeleerd dan het blowen.

    Heel erg hoeft het ook niet te zijn als het maar af-en-toe is en beperkt. Het hoorde ook een beetje bij het subcultuurtje waar ik in zat. Maar ja af-en-toe hoe doe je dat? Nadat ik terugkwam uit het Caraïbisch gebied merkte ik dat je wiet hier niet zo kan roken als daar; gewoon in een vloeitje zonder tabak. Ook beperkt is daarom moeilijk.

    Tijdens de Golfoorlog 1990/91 werkte ik me overdag het schompes en lag dan ’s avonds met een blow naar de deskundigen op de buis te kijken. Ik weet niet of ik het volledig bij mijn positieven had volgehouden. Het was toen al niet vaak meer en toen ik zeven jaar later mijn eerste kind kreeg ben ik helemaal gestopt, zonder enige moeite.

  19. Ha svara, eigenlijk zijn het twee gedichten, verwant mag je wel zeggen, en mooi vind ik ze ook!

    Martin, op zich heb ik weinig bezwaar tegen somtijds met behulp van de ons beschikbare flora enige verandering in perceptie of enige rust te vinden. Probleem is echter dat mensen van zekere leeftijd een zwaar onderbedeelde prefrontale cortex onder hun hoede hebben, gecompenseerd door een heilig vertrouwen in zichzelf. Bijkomend probleem in mijn geval is dat onderhavige weinig remmingen en veel tunnel-visie tot zijn beschikking heeft, en al dat volledig inzet voor de waan van de dag. Dat, opgeteld bij mijn taak te laden en te lossen in één, maakt het tot een wat drabberig geheel, momenteel. Al is dat maar een stukje, of een moerasbelletje, van de bedoeling van dit blog. Op de één of ander manier heeft dit een grotere impact, een overkoepelende oorzaak, heeft het betrekking op ons allemaal als je met enige afstand probeert te kijken. Ik ben daar niet echt geschikt voor, mijn brein ook niet, maar ik heb het gevoel dat daar iets belangrijks zit.
    Het ik en het multiversum ofzo.

  20. je ziet het allemaal goed, Barbara,
    het gaat niet om de drugs (waaronder ik ook alcohol reken) op zich,
    het draait om de consumptie, de gebruiker en de gezondheid
    drugs kun je niet leren gebruiken, zoals lang gedacht is
    als de gezondheid niet beschermd wordt

    over alcohol zegt men dat een glaasje of twee a drie per dag goed is,
    maar ook dat je tien dagen per maand niet moet gebruiken
    om de lever te sparen, afhankelijkheid en probleemdrinken te voorkomen enz.
    voor het gebruik van cannabis of wiet worden nauwelijks richtlijnen gegeven
    terwijl met name jongeren bij onthouding van het spul psychoses kunnen krijgen (van manisch gedrag, tot depressief, paranoid en schizoid)
    door de THC-concentratie is het een harddrug en daardoor snel verslavend bij een dagelijkse consumptie
    de impact op de groei en het functioneren van met name de hersenen en andere structurele gezondheidsproblemen worden niet gecommuniceerd aan de gebruiker, terwijl de ‘schade van’ 1 joint weleens vergeleken is met 20 sigaretten tegelijk roken

    daarom is het voor opvoeders zo’n probleem om het gebruik van de minderjarige bij te sturen
    als deze de ongezonde kanten niet (meteen) wil weten, ervaart of verwart met genot of i.d.

    mijn ervaring met drugspreventie is dat die boodschap pas overkomt als je eerst het probleem anders aan de orde stelt, namelijk of iemand sociaal voldoende vaardig is, gezondheid op de eerste plaats heeft staan en goed voor zichzelf kan zorgen

    het verhaal hoort thuis in de gezondheidseducatie om te leren nee te zeggen tegen de drang of druk om te gebruiken en zich te focussen op fitheid, stabiliteit e.d. kwaliteiten waar je je ook zeer lekker door kunt voelen

    mijn boodschap is eigenlijk: iemand die regelmatig blowt, kan dat pas gezond noemen als hij/zij zo’n drie weken of een maand geen enkele drug gebruikt, zich daar lekker bij voelt, daarna het gebruik beperkt tot een enkele keer en nooit stiekem gebruikt

    een grotere stap naar gezond gebruik is net als bij roken er radikaal mee stoppen als je dit niet lukt of alleen een kopje thee ervan trekken op een bijzondere dag

  21. Marius, ik moet nu weg, maar diagonaal lezend mis ik de sociale factor, met je vrienden op een bankje in gestolen tijd prutsen aan hetzelfde papiertje, met dezefde insteek, en dezelfde beloning, namelijk samen kunnen zwijgen. Precies het gedeelte waar een antwoord in de zin van afwijzen niet meteen voorhanden is. Voor de rest zie ik dat je gelijk hebt. Tot later.

Geef een reactie

