Geheugen is vergeten

De funktie van geheugen is vergeten. B.Jansma 2011

.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Prenten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

35 reacties op Geheugen is vergeten

  1. Beukmans zegt:

    Zo heb ik er nooit over nagedacht, zou het echt zo zijn?
    Overigens weer een prachtig prentje!

    Fijne dag!

  2. @Beukmans, als een mens alles onthoudt wordt-ie knetter.
    Al moet je ook met je pootjes in de klei blijven staan. En klei is ook een vorm van geheugen. Verleden, wellicht. Hoewel er ook een dubbele betekenis in zit. Verder heb ik er geen verstand van hoor.

    Ook een fijne dag!

  3. Beukmans zegt:

    Ok Bar dat is duidelijk en verstand heb ik er ook niet van vandaar mijn vraagje.
    Overigens zijn we van developers lijstje geschrapt ;)

  4. Ah, da’s mooi, een wijs besluit ;)

  5. Prachtige afbeelding. het nieuwe plantje en de oude als fossiel diep in de grond.
    Het geheugen mag best selectief zijn, maar bepaalde zaken raak je nooit kwijt.

  6. @Antoinette, dank je, en mooi gezien.
    Dat laatste is waar, maar daar kun je misschien in wortelen. In het sediment.
    Zei Lao-Tse dat niet, als je troebel water met rust laat wordt het vanzelf helder?
    Niet alleen dat, daar krijg je ook een vruchtbare bodem van, misschien.

  7. VSp zegt:

    I love my memories. A little bit more than memories of love.

  8. Ik vergeet altijd, waar ik mijn geheugen heb achter gelaten..
    Maar dat scheelt een Hoop Bal – Last.. maar met Pasen krijg
    ik daar nou juist weer erg veel last van ………………………………

  9. @VSp, dat snap ik wel.

    @Actuality, snap ik ook, het geheugen vergeet, dat is de deal, heb je tenminste wat te zoeken met eastern, or western, or spaghetti-times. Al die puntjes ken ik ook, en al zeker nu….

  10. fulpsvalstar zegt:

    @Barb
    Wat een mooie verbeelding.
    Mijn ervaring met geheugen is dat alles wat je waarneemt opgeslagen wordt, als ik even niet meer weet bij een stuk muziek hoe het ook weer moet met bijvoorbeeld een vingerzetting zeg ik tegen de leerling: “kijk even goed wat ik doe” ik ga dan op oneindig en wat ik misschien wel 50 jaar geleden uitgedokterd heb knalt er zo uit.
    Dus…….geheugen is opslag, alleen zit het soms een beetje te goed verstopt.

  11. @Fulps, ik weet van ooit gitaar-spelen dat het geheugen in je handen lang beklijft. Totdat je gaat nadenken, en je brein je vingers overruled, en dan ben je het effe kwijt.
    Er is een verschil tussen motorisch geheugen, en verstandelijk geheugen, en gevoelsmatig geheugen. Soms moet je gepasseerde dingen de kans geven van de ene soort naar de andere te laten verkassen. Kost tijd. Maar om het een akkertje te geven moet je soms iets laten gaan, en er niet te lang in poeren.

  12. Johan zegt:

    Ik onthou te veel. Heb ik dan zo’n groot geheugen :-)?

  13. @Johan, als je ‘te veel’ zegt, dan is het misschien te veel? Ik weet het niet hoor, maar misschien is het dan wel prettig voor een deel van je brein als je het kunt ontlasten door heel even niet op te letten? Zoals ik hierboven tegen Fulps zeg, ik denk dat een geheugen uit meer schijven bestaat dan je bewustzijn kan bijhouden, ik weet het wel zeker eigenlijk.
    Dus dan is de kwestie niet of je geheugen groot is, maar dat je die ene kruiwagen te vol laadt, en die 2 andere leeg laat staan. Kwestie van logistiek eigenlijk, die misschien wel beter verloopt als je je verstand even wegjaagt. Bewust als het moet. Zodat de communicerende vaten helemaal zelf hun werk kunnen doen.

  14. Ik zie en ik merk dat ik jullie meedenken nodig heb voor deze hele gedachtengang, die misschien helemaal niet deugt, maar ik denk van wel.

  15. Ragfijn zegt:

    Het geheugen, het zit vol verrassingen. Je kan het overal tegenkomen … Je tekening laat dat goed zien. Mooi!

    Groet van Ragfijn

  16. martin zegt:

    Wortelen in de klei van de geschiedenis, kan het mooier. Alleen wortelen we allemaal anders, omdat we allemaal iets anders opsteken door DE en ONZE geschiedenis. Vergeten daar heb ik niet zoveel mee (ik snap dat het nodig is om nieuwe dingen te kunnen zien). Ik wil weten en onthouden. Dat wat ik vergeten wil, blijft zeker.

  17. martin zegt:

    He ik hoor nu op TV: een funktie van het geheugen is vergeten.
    (Tijdens het interview met Cees Notenboom.)

  18. Paradox om over na te denken.
    maar prachtig uitgetekend, Barbara.

  19. voortvloeier zegt:

    De destillatie uit geheugen vanuit verleden, meenemende naar toekomst geeft mij steeds weer een zinvoller bestaan in het nu.
    Heel mooie prent die mij laat denken.

  20. @ragfijn, is zo he, je kunt het overal tegenkomen…
    Dank je wel!

    @martin, ik denk dat iedereen uiteindelijk wortelen moet in wat je tot je eigen geschiedenis maakt. Mooi wat je zegt, wat je vergeten wilt, dat blijft.
    En ja, ik werd totaal getriggerd door die opmerking van Cees Nooteboom, dat was het helemaal. Die uitzending zag ik vanmorgen en daarna maakte ik die prent, en het begin van een gedachtegang.

  21. @Ingrid, zeker een paradox, en misschien wel eentje die vraagt om de kunst van het loslaten?
    Dank je!

    @Voortvloeier, wat goed van je, dat wil ik ook! Ik hoop dat je wat je bedenkt nog wilt komen vertellen? Want zomaar loslaten kan ik ook weer niet echt.

  22. svara zegt:

    mooie stelling onder jouw prachtige verbeelding Barbara

    wat in me opkomt
    op een willekeurig moment alleen dát in je bewustzijn toelaten wat dienend is.
    voor jezelf en voor de ander.
    de rest heeft dan misschien voor dat moment zijn functie gehad en kan weer teruggeplaatst worden in het persoonlijk geheugen/ levensboek.
    waar nodig komt het vanzelf weer even omhoog maar dan is het telkens weer de vraag:
    dient het me of ….
    wat zal ik er mee….
    zal ik deze pagina nogmaals lezen en terugbladeren …
    of lees ik verder….

    of vergeten de functie is van het geheugen?
    wie zal het zeggen.

    geniet van deze zonnige dag
    o,ja staat op de pagina van vandaag….. ;-)
    liefs

  23. @svara, dank je wel!

    Dat ‘willekeurig moment’ om te kiezen vind ik mooi.
    Ik ga er even op broeden. Ook op wat dienend is.

    Er is regen nodig, maar ik zal genieten!

    Liefs trug

  24. Barbara, “loslaten”, verschilt een nuance met “vergeten”. Loslaten gebeurt naar mijn idee bewuster dan vergeten. Maar er zijn ook zaken die je absoluut – en graag zelfs – zou willen vergeten.

  25. ghijsa zegt:

    Het is niet te hopen dat het vergeetsel zaaddragend is
    ik zie daar namelijk allemaal lachrimpels.

  26. @Ingrid, daar heb je gelijk in, en daar zit het punt wat mij betreft. Met zorg z’n gang laten gaan en geconcentreerd de andere kant opkijken.

  27. @Ghijsa! Hoi! Tuurlijk is het zaaddragend, en ik hoop dat je gelijk hebt met die lachrimpels.

  28. kiezels zegt:

    Het is een hele tere prent met een borstkas met een hart en in die buikstreek, daar zaait het zich allemaal, het geheugen. Tot het barst. Dat is wat ik zie.
    Er is heel veel over te zeggen, eigenlijk. Een praatzaaitekening.

  29. @Kiezels, mooie interpretatie, een beetje gespiegeld met hoe ik het zag. Ik zag het als een gezicht, met het zaaigoed in het brein, die van jou had ik nog niet gezien.
    Nu is er nog meer over te zeggen, laat ik even bezinken, dank voor je zaaipraat! :)

  30. Vogel-vrij zegt:

    Een lentegroene fee, die voor het eerst haar vleugels spreidt,
    en zich van de barstkorst afstort.

  31. @Vogel-vrij, zouden die kiemblaadjes het al houden? Mooi beeld en binnenrijm trouwens :)

  32. Lasja zegt:

    bijzondere gedacht en prachtig uitgebeeld…dat tere blaadje bovenop dat voorhoofd…. zou die het halen of niet en zo niet…wat gebeurt er dan met dat brein…

  33. Soms is dat beter

  34. @Lasja, dank je wel!
    Tuurlijk haalt-ie het, want dat moet. En ik heb altijd gelijk ;)

    @Paco, soms wel.

  35. assyke zegt:

    wat zou dat heerlijk zijn, boompjes en struikjes op onze kop
    nooit meer alleen, altijd kriebelend gezelschap om van je af te krabben
    geen wonder als je dan geen tijd meer hebt voor het energieverslindende geheugen

Geef een reactie

