Bijles deel 9 ofzo.

Vandaag had ik mijn ex-Ghanese-buurmeisje voor haar wekelijkse taalles. Meestal doen we uitdrukkingen, zoals na regen komt zonneschijn, en dan spreken we over de voor-en nadelen van het leven, maar deze keer verbonden we woorden tot samengesteldheden en zochten we de grote gemene deler of dubbele betekenissen.
Omdat mij laatst ingefluisterd werd dat er hier ten blogge grote behoefte bestaat aan deelname zal ik nu niets verklappen, vooralsnog, en mag eenieder raden waar wij over spraken.



Het ga u allen goed, en de winnaar of het meest oplettende lezertje mag zelf iets bedenken voor de prijs.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Prenten, vk-bloggers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Bijles deel 9 ofzo.

  1. Bertjo zegt:

    Grenzeloze prikkeling om voorzichtig tot elkaar te komen, al walsen volksvertegenwoordigers over elkaar heen?

    Zucht, hufhuf van Wim Mertens klinkt in mijn westerse oren, nietszeggend maar zo harmonieus! ik ben gelukkig, maar mag ik dat….. van mijzelf?

  2. @Bertjo, dat is een waarlijk prachtige insteek!

    Of het van jezelf mag weet jij alleen, maar ik schat van wel. En ik vind het ook goed :)

  3. bertjo zegt:

    Egeltjes hebben een mooie insteek, zo voorzichtig en teder, geen pijn!
    Dat wil ik ook voor anderen en voor mijzelf! De scherpe kantjes er af, HufHuf!

  4. bertjo zegt:

    Maar jah, dat is Utopia?

    Je bent nooit te oud om een fijne jeugd te hebben………………!!!

  5. @Bertjo, dat van die egeltjespijn weet je nooit zeker, toch? Het één kan niet altijd zonder het ander, hoe moet een egeltje anders weten wat voorzichtig en teder is?

    Mooi gezegd.

    Hufhuf

  6. Vosje zegt:

    Mijn 1ste gedachte, zonder al te veel na te denken en met de gebeurtenissen van de laatste tijd in mijn achterhoofd:
    1] De appel valt niet ver van de boom
    2] Vluchten kan niet meer
    3] Ren je rot!

    Wat ben je toch een aanwinst voor onze maatschappij Barbara.

  7. assyke zegt:

    pak me dan als je kan
    tikkertje
    en wie gewonnen heeft mag op de schommel

  8. Beukmans zegt:

    Oeps hier ben ik echt niet goed in, de bovenste huisje boompje beestje?

    Fijne dag!

  9. VSp zegt:

    Maatschappijleer op z’n Jansma’s voor Amsterdammertjes.

  10. martin zegt:

    De eerste tegen een muur voorbijlopen
    De tweede op eierstekels lopen
    De derde onder het tapijt gewalst worden.

    Die tweede lijkt mij wel een aardige volksvertegenwoordiger.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Geen idee. Ik zie een boekensteun, boeken, een boom, mensen op de straat met geschilderde stoepranden, een struik. En dan ben ik nog maar bij de bovenste.
    Jammer, ik zag die prijs die ik zelf mocht uitzoeken al helemaal zitten! ;-)

  12. Johan zegt:

    Ik kan er geen chocola van maken.

  13. svara zegt:

    Wat leuk en dan snel naar beneden scrollen zonder de andere reacties eerst te lezen.
    komt ie:
    alles is met alles verbonden en hebben elkaar nodig om een leefgemeenschap te kunnen vormen.
    natuur dier en mens
    gauw verzenden en dan ga ik kijken juf wat de anderen hebben.

  14. blutch1 zegt:

    1e huisje, boompje, beestje en onkruid vergaat niet

  15. blutch1 zegt:

    2e je stekels opzetten en de eersten zullen de laatsten zijn

  16. blutch1 zegt:

    3e alles platwalsen
    het paard achter de wagen spannen

  17. blutch1 zegt:

    4e volksvertegenwoordigers staan aan de zijlijn en Nederland op zijn smalst

    Als ik dit moet samenvatten wordt het: laat je niet kisten en blijf zelf nadenken.

  18. Dit gaat goed, deelnemers! Petje af en ik verblijf in opperste concentratie…
    Uw toegenegen Brb

  19. Hier Joshua even, omdat ik nergens anders U even een bericht kan geven, dan maar hier..
    Dat ik zeer ontroerd was van Uw Réactie bij een bepaald onderwerp.. Ik hoop dat u het heeft ontvangen, zo niet , dan hier alsnog mijn Dank
    Groet á Vous Joshua

  20. @Heer Joshua, welzeker heb ik uw dank beleefd! En nu driedubbel. En mijn dank gaat uit naar iemand die mij op uw blog attendeerde en op uzelf, die zo’n mooi mens is!
    Hier mijn e-mailadres: bjansma@live.nl voor de zekerheid.

  21. Appelvrouw zegt:

    Pas op voor honden?

    (heb je al gezien dat ik ook een blog hier op blogspot heb?)

  22. @Appelvrouw, en henen gaan met derde benen? Je hebt bijna mijn ouwe tv gewonnen!

    Ik heb het gezien, leuk, wist ik niet!

  23. Als U dat over mij zegt ,
    moet U dat op z’n Minst
    ook zelf zijn !!
    Groet á Bous Jee O S hua

  24. @Joshua, ik groet u trug!

    En nu ga ik maar verklappen waar het allemaal over ging.

    1e plaatje en 2e plaatje: er was de opdracht woorden aan elkaar te verbinden, zoals:

    boeken / varken
    elven / stoel
    padden / steun
    stekel / bank

    Er kwam wat voortplantinguitleg bij, om de paddestoel van de boom en de rest te onderscheiden, aldus zijn de paddestoelen met draadjes verbonden en staan de mensen er met hun halve lijfjes wat lullig onderaan.
    Het stekelvarken heeft bijzondere eigenschappen, al is het maar die staart waar je een enorme hengst van kunt krijgen als je niet uitkijkt. Ik heb met twee linealen die dansten tussen mijn vingers laten zien hoe de stekels van het stekelvarken veren als hij loopt. Ook liet ik zien hoe een stekelvarken zwart-wit is, door die stekel op plaatje één te tekenen. En ik liet zien hoe egels last hebben van vlooien, dat zijn die boogjes boven de egel. Op plaatje twee dan.

    Plaatje drie gaat over dubbele betekenissen. Wals, is een dans en een machine. Die machine heb ik getekend, en ook de stoeptegels, want die mogen ook. Die vormpjes daar opzij zijn rookwolkjes van het hete asfalt.

    Plaatje vier gaat over definities ben ik bang, al was dat niet geheel duidelijk uit het schriftje. Bij wethouders dacht ze aan mensen die wetten vasthouden ofzo, en tweedekamerleden begon ze te giechelen, dus ik heb haar opgebiegd dat het volksvertegenwoordigers zijn, waar ze een tijdje over deed. Ook al door het hele verhaal eromheen.

    Ik denk dat Aad en Bertjo hebben gewonnen, al wil ik de rest niet ontrieven, want er is veel waars gezegd en iedereen mag winnen. Nu staat nog de kwestie wat er precies gewonnen is, en ik houd me daar verre van. Behalve van de inlossing.

    Roept u maar!

Geef een reactie

