Ai Heim-Wei !

 

Vanwege de arrestatie van Ai Weiwei, de architect van het Olympisch “Vogelnestje” ,  in China, beschuldigd van belastingontduiking, en er gaan stemmen op dat er iets anders achter zit, zoiets als onvrijheid van meningsuiting.

 

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/07/ai-weiwei-zou-belasting-ontduiken/

Dit prentje komt voort uit zijn naam en zijn laatste grote bekende opdracht. Mijn mening sloft er achteraan, want die ken ik nog niet.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Kunst, spotprenten, vk-bloggers en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Ai Heim-Wei !

  1. Ik had het beeld gelezen als de man die geslachtofferd wordt. Zoals ie er boven op ligt:) Hoorde van je expositie via vogel-vrij. Hoop te kunnen komen. Lijkt me fantastisch om je werk te kunnen zien!

  2. @Anneke, hij is voor zijn werk als een broedse kip vermoed ik, en hij had een dag voor hij opgepakt werd een interview waarin hij zei dat een gevangenis hem heel erg vreselijk leek. Van de rest weet ik niks, offie wat ‘gedaan’ heeft of niet. Misschien heeft-ie wat gedaan, en tuurlijk is zijn arrestatie een gotspe.

    Lijkt me geweldig je te ontmoeten!!! Ik zal er in juni denk ik ieder weekend wel zijn, want ik wil er niks van missen :)

  3. Ron zegt:

    Het verwondert me niet dat er eindelijk een “reden” gevonden is om hem te arresteren. Het heeft nog lang geduurd. Jammer dat dit het soort van antwoorden is van de Chinese leiders op een uiting van onvrede.

  4. @Ron, je eigen wrochtsel is altijd meer je thuis dan de goegemeente. Hiero in de Lage Landen ook. Al kost het je hier niet direkt je kop en kun je heel onschuldig een mafketel zijn.

  5. Je kan hier op wordpress niet zien hoe laat je een post hebt gepubliceerd.
    Ben gewoon benieuwd of ik je mijn ‘Paaskip’ stuurde voor- of nadat je deze fraaie collage maakte…..

    Als we elkaar niet hebben beinvloed, is het wel een heel bijzonder ‘samenvallen’, en moet het ‘kippige’ echt vet in de lucht hebben gehangen vandaag…
    Vooral de kam-gelijkenis is treffend:-)

    Tok tok

  6. Johan zegt:

    Afwachten hoeveel westerse druk er gaat worden uitgeoefend om hem vrij te krijgen. Soms helpt dat, soms niet.

  7. VSp zegt:

    In de Duitse media (pers en TV):
    Ai Wei Wei heeft zich openlijk uitgesproken voor meer vrijheid van meningsuiting, werd tegengehouden toen hij naar de uitreiking aan van de Nobelprijs voor de Vrede aan zijn landgenoot wilde gaan. Via Shanghai wilde naar Berlijn reizen om daar zijn nieuwe studio te openen omdat hij het Chinese regime spuugzat is. En volgens ingewijden politiek asiel wilde aanvragen.

    In Belarussia is een buitenlandse journalist gearresteerd, die een artikel had geschreven over de misdaden van het regime van Lukaschenko. Hem hangt twee jaar dwangarbeid boven het hoofd.

    Zou het Hoofd van de Regering al opdracht hebben gegeven aan haar Diplomatieke Dienst om, zonder de handelsbetrekkingen te schaden, hun ongenoegen te uiten?

  8. @Vogel-vrij, we hadden mekaar gekruist!

    @Johan, nu word ik pas ongerust

    @VSp, ik denk van niet, het zal hem een grote worst zijn. Van die journalist in BellaRussia wist ik niet, staat ook niemand voor op de Dam…Nergens voor eigenlijk.
    Maar hoe haalt China het in haar hoofd iemand te arresteren die daarnet nog het land glorie heeft helpen verlenen, of doet ze dat om de vinger op te steken? Staal-en-of olie-en-of-handelsbelangen? Een verborgen strijd met het ‘vrije westen’?

  9. VSp zegt:

    De filosofie van Confucius, Barbara. Hij staat min of meer centraal in het nieuwe museum op het plein van de Hemelse Vrede.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Het is een rare snuiter. Zoals veel mensen met heel bijzondere gaven.
    In sommige landen kunnen ze slecht tegen rare snuiters. In andere landen worden ze op handen gedragen.

  11. blutch1 zegt:

    Ik weet het nog niet. Iedereen roept ineens dat het onterecht is, maar als ik de belasting geflest heb kan ik kiezen uit de inkeerregeling of roepen dat de democratie in Nederland ver te zoeken is.

  12. Beukmans zegt:

    Wanneer je het plaatje omdraait krijg je dat het stadion hem zwaar op de maag ligt…..

  13. Gaan er nog F16’s heen?

  14. @VSp, Confucius? Je maakt me helegaar confuus…
    Ach, misschien zijn ze dan stiekem toch op de goede weg?
    http://www.nrc.nl/nieuws/2011/04/07/monumentale-tentoonstelling-over-de-verlichting-in-peking/

    @Aad, leve de rare snuiters, krenten in de pap, zout der aarde, katalysators der menschheid…

    @Beukmans, ik denk dat het plaatje inderdaad omgedraaid is

    @Paco, welke van de twee?

  15. VSp zegt:

    @Babara. De F.A.Z. had een paginagroot artikel (11/04) over Ai Wei Wei en zijn verdwijning. plus de opening van het Nationale Museum in Peking, waar veel regeringsvertegenwoordigers aan wezig waren.
    “‘Europese, Duitse cultuur export kan men niet meer als veelzijdige make-up beschouwen voor opkomende ‘Unrechtstaten’ ” is de conclusie.

    Kultur und Außenpolitik: Ausgestreckte Hand, blutig – Kunst …. voor de link.

    Tweede link: 10. Apr. 2011 … Auch eine Woche nach seiner Verschleppung gibt es keine Spur von Ai Weiwei Von der Regierung wird er als Einzelgänger… – hi…

  16. @VSp, een tip, als je een link wilt geven doe je eerst het adres in de adresbalk blauwmaken, dan duw je op ctrl en c, dan plak je die hier neer met ctrl en v.

    Dank je voor je informatie! Ik ga het nu napluizen, en die opmerking hierboven van die mensenrechtelijke make-up is helemaal to the point, wat mij betreft. We hebben nog een heel erg lange weg te gaan.

Geef een reactie

