Women for freedom and justice.

Geënt op een beeld van het Eén Vandaag of Nieuwsuur, of Netwerk, of Uitgesproken,
van vandaag.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Prenten, vk-bloggers en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

29 reacties op Women for freedom and justice.

  1. Prachtig! Wat n beeld. Heel goed.

  2. @Anneke, heftig toch? Dubbele boodschap….

  3. 10-dubbel……..

  4. VSp zegt:

    Kijk geen NL-TV. Plaatje roept vooringenomen mixed feelings op.

  5. @VSp, kijk, en daar ligt nu precies de uitdaging. Ga d’r voor zou ik zeggen.

    Wat is vrijheid, en wie legt wie dat op, en wanneer is je eigen grens bereikt, en hoe ga je de straat op in vol ornaat, en hoe zorg je ervoor dat je niet straks ook nog klappen krijgt thuis, en word je betaald of doe je het zelf, van die dingen. Wat is vrijheid. En waar steek je je nek voor uit. Wat bepaal je helemaal zelf en wat is helemaal? Moet ik het uittekenen?

  6. assyke zegt:

    laten ze die wurgdoeken op de brandstapel gooien
    het beste protest tegen dogmatisch dictatuur

    niet dat ik het niet geweldig vind dat vrouwen actief mee strijden
    maar of ze beseffen aan wiens zijde ze strijden???

  7. assyke zegt:

    wat vrijheid is is moeilijk te definieren omdat die heel persoonlijk is
    maar wel wat onvrijheid onder andere is : een marionettenpop zijn van Dogma

  8. @VSp nog even,
    Ecce Homo, godsamme. Het menselijk tekort, maar dat is te cynisch, want wij kijken wel of niet TV.nl maar gaan zelf nergens de straat voor op, in al onze vrijheid, geschoren en gestreken, bang voor een krasje op de pancake. De lui die hier dus wel stonden die stonden er dus wel. Ik heb geen oordeel, vergis je niet, want de mensen ken ik niet, maar een reden om in je hempie op straat te gaan staan kan ik wel vermoeden. Laat je geen zand in je ogen strooien.

  9. @Assyke, een sluier hoeft niemand te weerhouden na te denken toch? Je kunt hartstikke onvrij zijn in een wereld waar je in je eentje voor je kind zorgt omdat je vent vrij was, een loonslaaf zijn, de slaaf van je kind’s verlangen naar meedoen aan de glossy wereld die je niet kunt betalen, waar je ook helemaal niet achter wilt staan, je kunt uit beleefdheid je hele leven je mond houden zonder dat iemand merkt wat voor offer je eigenlijk brengt, laat staan waaraan, ik bedoel maar, iedereen staart zich blind op die kledij, en denkt dat het brein erin verweven zit. Ik zag, op dat beeld op tv, allemaal uniformen, dikke en dunne, verlegen en strijdbaar, allemaal individuen. Ik zag iets heel erg menselijks. Groepsdwang versus individu, een strijd zo oud als de wereld, waar boekenkasten over volgeschreven zijn. En echt niet voorbehouden aan vrouwen in een burka die gaan staan demonstreren in een land die ze zomaar zou stenigen voor minder.

  10. assyke zegt:

    ja, ben het gedeeltelijk met je eens
    wat ik bedoel dat ze strijden voor een mannelijke zaak
    dat ze beter hun energie kunnen steken in hun eigen vrijheid
    als de vrouwen bevrijd zijn dan zie ik pas mogelijkheden voor een grotere
    algemene bevrijding

    en nee, barbara de meesten van die vrouwen willen wel degelijk
    hun prachtige haar laten zien, niets zo ijdel als een vrouw
    groepsdruk dus die voorafgegaan is aan een eeuwenoud dogma die
    op weinig anders gebaseerd is om de mannen niet in verleiding te laten komen

    sorry, ik kan dus niet helemaal met je mee gaan
    en laat ik hier wel even een duidelijk onderscheid maken tussen
    de hoofddoek en de burka
    het laatste is echt geen vrijwillig kledingstuk
    al proberen een paar opstandige meisjes in nederland ons anders doen geloven door er een politiek statement mee uit te dragen
    in de landen zelf is het een kledingvoorschrift die zonder naleving nare consequenties heeft

  11. @Assyke, dat een burka niet vrijwillig is geloof ik meteen. En dat het je soms de kop kost als je er niet eentje aantrekt ook. Maar wat ik wil zeggen is dat vrijheid niets betekent zonder verplichtingen, zonder onvrijheid. Een man strijdt, ook voor zijn vrouw en kinderen. Een vrouw strijdt, ook voor haar man en kinderen. Je bent in je uppie niks, en je bent niks als je alle belangen langs een lineaal legt om te kijken of het wel eerlijk is.
    Prachtige haren weet ik niks van.
    Laatst, onder een vorig blog moest ik denken aan een boek van Louis de Bernieres, Vogels zonder vleugels. Het handelt voor en tijdens en na de eerste wereldoorlog, in een toen en nu nog grieks dorp, waar anatolische turken en grieken woonden. Er was een meisje, mooier dan de zon kon verdragen, het hele dorp liep uit als ze naar school ging. Van haar pa moest ze toen een sluier dragen, als enige in dat dorp, zodat de mannen en jongens niet helemaal gek werden van verlangen. Ze wilde niet, maar ze moest, dus ze deed het. Sinds ze die sluier droeg vonden de mannen en de jongens haar helemaal onweerstaanbaar, door het geheimzinnige. Toen ze dat doorhad deed ze die sluier nooit meer af. Ze werd uniek en begerenswaardig.
    Later gaat het verhaal helemaal mis hoor, als de oorlog uitbreekt, iedereen verraad mekaar, en sommigen redden mekaar, zoals dat gaat.

  12. Beukmans zegt:

    Wat ik in je prent zie is de grote tegenstelling en ik denk dat jij en Assyke beiden wel een elkaar aanvullend gelijk hebben. De kleding gedragen vanuit een dogmatisme en vrouwenonderdrukking en het afleggen van die kleding om te strijden voor eigen haard.
    De tegenstrijdigheid zit er mijns inziens in dat deze vrouwen wel mogen strijden zonder die kleding in een uniform maar niet strijden zonder die kleding om zichzelf te bevrijden.
    Van de vrouw wordt verwacht dat ze zich schikt in het algemeen belang, de vrouw wordt in een aantal landen niet als mens gezien maar als een ding en dat is triest om te constateren in deze tijd.
    Maar misschien zie ik het verkeerd hoor, heb me er niet zo erg in verdiept. Het was het eerste dat er bij me opkwam.

    Overigens een mooie prent die heel wat kan oproepen……

  13. @Beukmans, er is zeker een tegenstelling, en ik weet denk ik waar die ligt. Sinds mensenheugenis zijn de rollen in het maatschappelijk verkeer iets anders verdeeld dan thuis, in de keuken en in de slaapkamer. Er zijn niet veel voorbeelden van vrouwen die de straat op gaan, je had de dolle mina’s, de naam alleen al, de dwaze moeders, de naam alleen al, en vast wel meer, en nu deze vrouwen. Niet eens uit eigen naam, dus niet dol of dwaas, alleen maar dom of onderdrukt. Dus dom. Of zielig.
    Waarom wil iedereen toch altijd dat een vrouw die der mond open doet minstens zo zielig en zeldzaam moet zijn als een zeehondje of een ander uitstervend ras? We zijn er zelf bij, we voeden de jongens op tot mannen, die mannen doen dingen, en eten bij moeder de vrouw, kruipen bij moeder de vrouw en huilen daar ook uit.
    Wat ik maar wil zeggen, we doen alles samen, en anders niks. En dat maatschappelijk gekeutel is alleen maar bedoeld om heel wat te lijken in de ogen van vriendjes op het schoolplein, of de kroeg. Dat is dan mischien het mannelijke gedeelte.

  14. En, als laatste voor nu, ik snap best dat maatschappelijke dynamiek verschillende lagen heeft, dat er hier wordt getrokken en daar wordt gevierd, en dat niemand meer precies weet waarom er gebruiken zijn er waarom die moeten veranderen.
    Ik weet wel dat slachtofferschap als identiteit niet werkt op de lange duur, en ik heb respect voor deze vrouwen. En ik vermoed, of hoop, dat die strengheid in de islamitische leer een oprisping is, omdat die leer emancipeert waar je bij staat. Met dank aan die vrouwen en onze koppige hoofddoekdragende streetwise meisjes. Bottom up.
    En truste.

  15. Behoorlijk dubbel

  16. fulpsvalstar zegt:

    Wijlen mevrouw mijn moeder droeg op het laatst van haar leven vaak een hoofddoekje, dat had geen godsdienstige reden maar voorkwam dat haar haar in de war raakte.
    Schuin tegenover ons woont een iezig vroom oud dametje (je reinste bible-belt) dat ofwel een godvruchtig hoedje of een hoofddoekje draagt, ze gaat zeker nooit ter moskee maar ter kerke.

  17. svara zegt:

    al een paar keer gekeken naar deze intrigerende prent en zie steeds hartjes in de handen….

  18. @Paco, een beeld met een korstje eraan…

    @Beusekom, dat is fijn om te horen.

    @FulpsValstar, iezig vroom oud, zo mooi vind ik dat! (al weet ik niet wat het betekent)
    Die kledij krijgt de betekenis die mensen eraan geven, net als symbolen. Niets is hetzelfde.

    @svara, zou ook nog kunnen, past best bij het V-tje toch?

    @ragrenner, jij hebt minder inkt nodig dan ik… Ja, dat is het, moedig!

  19. fulpsvalstar zegt:

    @Barbara
    Poepie vroom oud dametje.
    Hartelijke groet,
    Fulps.

  20. @Fulps, nu ik weet dat iezig poepie betekent zal ik tegen sommige zaken heel anders aan kijken voortaan. Beloofd!

  21. Nummer 22 zegt:

    Dag Barbara c.s.
    In de jaren ’60 van de vorige eeuw, was het gemeengoed om na wassen en watergolven een doek om de haren-voorzien van krulrollers- te wikkelen, want het zou geen gezicht zijn zo zonder doek naar de bakker, slager of groentenboer te gaan.
    In vele dorpen van ons land hanteert men met strenge hand de klederdracht en voorschriften van hun kerk. Klederdracht is folklore, men laat zich op De Dijk te Volendam lustig fotograferen als..Kijk, zo lopen ze in Holland.. de broek bollende, de gezichten in plooi of lach, papa fume une pipe en de klompen allen aan.

    Niemand neemt het eigen denken af, het is onze wil, onze vrijheid dat al dan niet gesluierd met ons mee te dragen..men conformeert zich aan de heersende macht en gedwongen rituelen op straffe van sharia, geseling en steniging, men wil ergens bij horen. de mannen met baard en de handen slaande op de borst na weer een dode..
    voor god, allah, shiva en vaderland.

    Wij kijken, hebben commentaar en mening..gelukkig kan dat in alle vrijheid.

  22. @Nummer22, en wij conformeren ons aan de geschoren en gestreken alsof-jonge kinderlijfjes-norm, en zijn verrast als lui zich aldus vergrijpen aan de kleine nog-van-nature haarlozen. Verrast in alle vrijheid, en op straffe van helemaal niks. Maar dit terzijde.

  23. Excuus, liet me even meeslepen…

    Uitleg van dat excuus: Heb ik al een hele tijd niet gedaan, en dan gaat het ergens kriebelen.
    Maar ook, met een grote-stappen-snel-thuis-opinie kun je zomaar iemand op de ziel staan die er iets van heeft meegemaakt. In tegenstelling tot mijzelf. Ik wil niemand op zijn ziel staan, daarom dat excuus.

  24. martin zegt:

    De dollemina’s trokken andere kleren aan. De dwaze moeders deden dat niet. Ja donker als teken van rouw, maar dat paste in Argentinië.

    Deze vrouwen gaan protesteren in de kleding die past bij hún cultuur. Ze protesteren voor maatschappelijke verandering. Dat lijkt me te prijzen. De strijd voor persoonlijke vrijheid, los van godsdienstdwang, hoeft niet dezelfde te zijn. Het persoonlijke is dan wel politiek, maar alles op een hoop gooien en zeggen ‘als niet het één, dan ook niet het ander,’ boort vrijwel elk initiatief de bodem in.

    Overal zijn feministes die ook die strijd tegen opgedrongen godsdienst(voorschriften) en patriarchaat (wat een jaren tachtig woord) willen voeren. Zoek ze op, ga ze steunen, als je dat belangrijk vindt. Wat mij betreft vooral zij die aansluiting willen zoeken bij vrouwen in de ‘verkeerde’ kleding.

  25. Wijze woorden, Martin. Dank je.

  26. Nummer 22 Absurd zegt:

    Precies! De Dwaze Moeders, Dolle Mina’s, Vaders die hun kinderen niet meer mogen zien…. steun ze.

    en wij hebben Maxima… ich habe es nicht gewusst was mijn vader deed in de regering, ik was pas 12 jaar… tja…

  27. @Nummer22, heb je mij ooit iemand niet zien steunen die zich uit de klei wilde trekken?
    Op mijn 12de deed ik heel andere dingen, nachtmerries hebben over franco, pinochet, en platgebombardeerde vluchtelingenkampen, en me schamen als ik iemand’s afwijkende huidskleur registreerde in de bus. Sorry, ik heb geen moreel oordeel over verschijningsvormen, alleen over moedwillige kwetsuren. Machtsmisbruik. Maxima is aan Maxima, en als ze klaar is met in de spiegel kijken komt ze op ons theatrale koningspodium voor de laatste acte. En dat wordt vast geen saaie.

Geef een reactie

