The same…

"Een moreel conflict", B.Jansma, uit de tijd van Desert Storm, blijft urgent.

Dit bericht werd geplaatst in Actualiteiten, Prenten, spotprenten, vk-bloggers en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op The same…

  1. martin zegt:

    Weet je? Ik moet dan gelijk denken aan het feit dat de ene kant in alle vroegte zand in tientallen kilometers loopgraaf van de andere schoof. Het was mijn beste periode als activist, maar toch voelde ik me een verliezer. En nu? Nu wijs ik vooral naar onze kant.

  2. Beukmans zegt:

    Geweldig dit soort tekeningen en inderdaad nog steeds actueel en blijft actueel net zo lang tot dat de olie op is……..
    Helaas ben ik bang dat er dan weer iets nieuws is om een ‘moreel’ conflict te starten.

  3. @Martin
    Zolang er kanten zijn klopt er iets niet, en zolang die kanten je bloed doet bruisen klopt er ook iets niet.
    Heb je trouwens gezien, die lange staat op een kissie, heeft-ie niet nodig, en die korte staat op zijn tenen, en ze staan even hoog met hun kijkglazen.

  4. @Beukmans, de volgende morele oorlog gaat over energie of water of uitstervende bijen en mislukte oogsten. Het huishoudboekje wil maar niet kloppend worden, en daarom vechten we om de buit. Altijd.

  5. RagRenner zegt:

    De één moet door de knieën de ander op zijn tenen gaan staan om op gelijke hoogte te komen, deden we dat maar!

  6. @Ragrenner, en toch gebeurt dat ook, vaak genoeg hoor.
    Niet als het om de buit gaat, maar wel op de grond.

  7. Johan zegt:

    Ze kunnen elkaar ook de hand schudden, als ze willen.

  8. @Johan, dat doen ze als niemand kijkt, dan lenen ze mekaar ook een koppie suiker en gaan bij elkaar op de koffie. Althans, dat kon nog soms in de loopgraventijd, de eerste oorlog van onmenselijke proporties, nu misschien al wat lastiger.
    Ken je ‘Vogels zonder vleugels’ van Louis de Bernieres?

  9. Kiezels zegt:

    goed, die voeten op tenen en op een kistje, ik kan er zelf ook niet bij.

  10. martin zegt:

    Barbara wel gezien. Ik denk door op onze ‘kant’ te wijzen bij te dragen aan iets minder kant en iets meer verstand.

  11. martin zegt:

    O ja, maar heb je ook tot je door laten dringen wat Desert Storm loopgraven bij mij oproepen. Dat is echt gebeurd. Het is een van de afschuwelijkste dingen die ik weet.

  12. @Martin, het is niet verkeerd onze kant op te wijzen, maar het lost niks op, want nu is nu. Dat hebben de lui in die straten daar wel goed door geloof ik. Mijn ma vertelde me vanmorgen nog dat al die opstanden komen doordat de grenzen ooit onder leiding van het westen met een lineaal zijn getrokken. Als dat zo is, dan moeten die grenzen overnieuw, maar ik zie het niet gebeuren.

    Wat die desert-storm-loopgraven voor jou betekenden weet ik niet, al kan ik er naar raden. Stuur een link, plies? Die loopgraven uit wo1 waren ook niet misselijk, hel was het. En evengoed waren er toen ook lui die gasten van de tegenpartij verbonden of in hun armen lieten sterven. Of een peukie gaven.
    Ik wil maar zeggen, mensen deugen voor geen meter, en overstijgen zichzelf soms tot op grote hoogten. Wanneer en waar dan ook.

  13. @Kiezels, goed gezegd. Houwen zo, ook.

  14. martin zegt:

    Dit is voor mij geen gebeurtenis waarbij een link hoort. Ik gebruikte email en nieuwsgroepen. Het internet was net iets later. Het is nieuws van TV en krant dat zich in mijn hoofd heeft genesteld. Toch heb ik gezocht en ik vond al heel snel een bericht:

    How many people were killed in the 1991 Gulf War?
    Bodies? What Bodies?
    By Patrick J. Sloyan, AlterNet
    November 25, 2002.
    http://www.oilempire.us/warcrime.html
    (een stukje naar beneden scrollen)

    Er zijn blijkbaar meer mensen die het niet vergeten zijn/kunnen. Gek genoeg waren er maar weinig mensen in Nederland destijds die dit oppikten.

  15. Dank je wel, Martin. In die tijd heb ik een hoop prenten gemaakt, hier is er nog eentje, collateral dammage:

    Nu ga ik dat artikel lezen.

  16. 100 woorden zegt:

    Strijd zit ons in het bloed. Of het om olie is, om ander economisch of politiek gewin, of vanwege (hogere) morele overwegingen doet er in wezen niet toe.

  17. VSp zegt:

    ‘Shine, baby, shine’. De dag komt dat Europa aangesloten wordt op de zonnepanelen. Óp het woestijnzand. Gek genoeg zijn het de Japanners en Chinezen die alweer één stap verder gaan. Gezamenlijk. Ruimte energie in 2030. Bron: GEO

    Macht en grondstoffen staat garant voor ‘Blood, sweat and tears’. Neemt men op de koop toe. Hoezo een moreel dilemma? Een sausje ‘democratie’ over het doel gieten heiligt de middelen.

  18. lebonton zegt:

    de kokervisionisten in beeld.

  19. Aad Verbaast zegt:

    en geen van beiden zegt: “bekijk het maar”.
    Terwijl ze dat wel aan het doen zijn. Bizar toch?

  20. @100_woorden, wat er wel toe doet is de enorme afstand tussen de partijen, tenminste als je het westen in deze als partij beschouwt. Door de wapens, door het geografische verschil, we kennen mekaar geeneens, en zijn hier al bang voor een hoofdoekkie.
    Niet goed. Helemaal niet goed. De enige manier om met dat soort zooi om te kunnen gaan is dat je je aangewezen vijand een keertje in de ogen kan kijken. Meteen het einde van die kutoorlogen en die klote-olie.

    @VSp, zal wel. Het verheffende doel. Kannie wachten op al die zonnepanelen, al vraag ik me af wat er dan met het ecosysteem van de woestijnen gebeurt, want geloof maar niet dat het nutteloze ruimte is.

    @lebonton, is zo

    @Aad, goeie! Ken je die prenten nog van Heath Robbinson? De ganzenmars, en de postduiftraining? Ik zou er mijn arm voor over hebben om eens wat middeleeuwse spotprenten te zien, of uit de oudheid. Alleen om te ontdekken of onze menselijke vermogens tot empathie zijn vergruizeld door de moderne oorlogsvoering en het informatie-aanbod.

  21. Al kan ik natuurlijk ook de Ilias eens gaan lezen…

  22. 100-woorden zegt:

    @Barbara
    Je kunt niet verwachten dat grote oorlogen zich niet meer voor doen, zolang de kleine schering en inslag zijn. Heb jij geen voormalige stelletjes in je directe omgeving die met ruzie uit elkaar zijn gegaan en nog steeds op voet van oorlog leven? Ik wel. Ze hebben elkaar in de ogen gekeken, kennen elkaar door en door en toch voeren ze oorlog.
    Strijd zit in de mens, of in ieder geval een groot deel van de mensen. Relaties, carrière, status, materialisme, eer, onrecht… er zijn talloze zaken waarvoor we de handschoen opnemen.

  23. @100_woorden, en dat is nu precies waar ik op kleine schaal mijn onbegrip levend heb proberen te houden, en die mensen op heb proberen te wijzen. Belangen hoeven elkaar niet uit te sluiten. En wie het kleine niet eert… Heeft allemaal niks geholpen, op die kleine schaal, en op deze blogschaal vast ook al niet, kan me niet bommen, ik blijf mijn ding zeggen omdat mijn ding ook iemand ander’s ding kan zijn, en dan is dat al winst. En het is trouwens niet aan mij een winst-of verliesrekening uit te schrijven. Men doet maar wat.

    Ik ben helaas niet een groot deel van de mensen, en ik hoop er ook nooit eentje te worden ook, al stel ik voor de rest bitter weinig voor.

  24. actueel, inderdaad, Barbara. Wat komt er na de “overwinng”?

  25. @Ingrid, goedkoop tanken? Voor een klein tijdje? Mits de nieuwe bazen aldaar een dealtje hebben met de benzine-slurpende landen?
    Of misschien de deceptie dat niemand uiteindelijk te vertrouwen is, dat een heel volk voor een heel verkeerde overheid kiest, die wel of niet smerige zaak maakt en handel drijft?
    Of misschien wel een samenleving in de dop, een samenleving waar samen geleefd wordt? Iets dat meestal alleen beschreven staat met een hoop letters en moeilijke woorden, of op kleine schaal in een trappenhuisje gebeurt?

  26. Goedkoop tanken?@%$#^*^%$#@; ooooooh, Barbara, wat ben jij fout;-)).
    Maar het blijft koffiedikkijken, in een potje met drabbige prut.

Geef een reactie

