Vasalis

Afgelopen zondag miste ik Boeken, van de VPRO. Dit keer een interview met Maaike Meijer die 7 jaar gewerkt heeft aan een biografie over Vasalis. Erg indrukwekkend onderwerp en erg mooie uitzending.
Op uitzendinggemist is het terug te zien en Rein Swart heeft er een blog over gemaakt vandaag.

Vanavond om 8 uur wordt deze biografie gepresenteerd in de Rode Hoed.

Aan het einde van het interview met Brands zegt Meijer ongeveer het volgende:
Het is mensen eigen dichtbij het kloppende hart, nee, het wilde hart van het leven te willen zijn, hoe angstwekkend ook, zonder er iets tussen te zetten, zoals de ratio of de religie.

Paard gezien bij circus Straszburg
Paard, dat betreden door een droom
zonder teugel, zonder toom
gestort kwam als een voorjaarswind,
de eerste, door de kale lanen,
regen en duister uit zijn manen,
warm van zichzelf, koud van de nacht.
Zwart paard, op bliksemende beenen,
oogen gebald, neusvleugels open,
– o waarvandaan, waarheen gelopen –
de hoeven kloppend als een hart,
tot barstens toe, zoo rap, zoo zwart
en dat zich plots omhoog verhief
met hoeven, die de hemel raakten,
verblindend in zijn duisternis…
en even plotseling verdwenen
als hartstocht en zijn luister is.
M. Vasalis

Sub Finem
En nu nog maar alleen
het lichaam los te laten –
de liefste en de kinderen te laten gaan
alleen nog maar het sterke licht
het rode, zuivere van de late zon
te zien, te volgen – en de eigen weg te gaan.
Het werd, het was, het is gedaan.
M. Vasalis

 

Mooi verhaal uit de biografie:
Toen Vasalis het verwijt kreeg Damespoëzie te bedrijven zei ze:
“Ik schrijf over de liefde, de dood en verlies, inderdaad futiliteiten.”

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, vk-bloggers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Vasalis

  1. Beukmans zegt:

    Oeps tv was uit heb dus iets moois gemist :(
    Wat een prachtig gedicht, dat niveau zal ik nooit bereiken, ga me ook maar met zulke futiliteiten bezighouden ;)

    Dank voor het delen en een fijne avond gewenst!

  2. kuifje simon zegt:

    Twas inderdaad mooi
    er zijn immers zat “onbegrijpelijke’ gedigten

  3. @Beukmans, om die leemte te vullen heb je artikelen, uitzending gemist en hier en daar een blog. Have fun, en fijne avond.

    @Kuifje, zat en onbegrijpelijk?
    Ooo, je bedoelt dat zij juist niet onbegrijpelijk is, moest er even een half uur over piekeren…

  4. ragfijn zegt:

    De manier waarop Maaike Meijer het voordroeg deed mij in stilte zitten. Al haar bewondering en liefde voor, klonk door in ieder woord …

    Prachtig! Geniet al van het weten dat deze biografie mijn eerst volgende aanschaf zijn zal.

    Groet van Ragfijn

  5. @Ragfijn, dank je heel erg. Zo zag ik het ook, echt bijzonder. Ik ook schaf als eerste deze biografie aan, en ik vrees en ben blij dat die niet lang in mijn bezit zal zijn.

  6. martin zegt:

    Iedere zondag neem ik he op van begin Vrije Geluiden tot einde Buitenhof. Deze keer bewaarde ik het slot van het interview met Meijer. “We kunnen niet zonder het gevoel dat we het leven, … dat we heel dicht er bij zijn. Bij het wilde hart, bij het kloppende hart van het leven. Het is niet altijd prettig. Het kan ook heel angstig zijn, maar dat je er niks tussen zet, geen rationalisatie.” Het was erg mooi gesproken.

  7. @Martin, kreeg ik ook kippevel van. Heel erg mooi. Bijzondere mensen, Vasalis, Meijer en Brands ook.

  8. fulpsvalstar zegt:

    Heb het net teruggezien ik was er zondag niet op tijd bij.
    Heel bijzonder.

  9. svara zegt:

    ik ga het nog bekijken Barbara.
    ben even druk geweest met….
    vk-blog archief staat nu op wordpress en heb net alle blogs van vk-blog verwijderd op eentje na
    misschien ga ik het alleen nog gebruiken voor aankondiging voor nieuwe blogs
    is dat niet mooi zo aan de vooravond van 1 maart….

  10. @svara, ik kom even bij je kijken

  11. johanhvd zegt:

    Ja, mooi Barbara.
    Ik had ook al zoiets, maar anders en lange tijd terug… :-(
    (overgeheveld van VK)

    http://johanneshvd.wordpress.com/2011/01/31/vasalis-dichteres/

  12. @JohanvdD, ik zag het, mooi blog, dank voor de link!

  13. Nummer 22 zegt:

    Barbara,

    Mooi! Ons leven gehuld in een lichaam, zo hebben wij dat genoemd, door beenderen, spieren bij elkaar gehouden, waar bloed stroomt door aderen en met een zenuwcentrum dat wij brein noemen, dat gedachten heeft, gevoelens en met een verzamelnaam “zintuigen”, laat ons prikkelen en reageren.

    De ziel? wat is de ziel?

    Wel voedsel voor ons lichaam gebalanceerd kiezen en innemen voor de processen die ons in leven houdt en ons in staat staat zindelijk te denken en handelen .

    alhoewel er ook lichamen en bezitters zijn die er andere gedachten op na houden en handelen.

    Met waardige groet,

  14. kiezels zegt:

    Hé Bar,

    Wat mooi dat je dit laat zien! Dat is het voordeel (nou ja) van griep dat je achterovergeleund in de bedsteekussens zelf kunt bepalen wat je wilt zien. Zo zag ik de aankondiging, stomtoevallig en heb zo van de uitzending en van Maaike Meijer genoten dat ik de link opgeslagen heb voor de herhaling.

  15. RagRenner zegt:

    Oef, wat mooi dat Sub Finem, de rust en overgave die er van uitgaat. Hoop zelf tegen de tijd van mijn verscheiden dat te kunnen zeggen.

  16. @Nummer22, zelf vergiftig ik mijn lijf en niet mijn geest om te zien wie er wint, lichaam of geest. Gemene strijd eigenlijk.

    @Kiezels, ik kan je moeilijk nog een mooie lange griep toewensen, maar het valt niet mee zo…

    @Ragrenner, ze schreef het toen haar moeder stierf dacht ik. Het werd, het was, het is gedaan, ik krijg weer kippevel. Soms weet je lijf eerder wat je denkt dan je brein, denk ik.
    Of voordat de gedachte bewust wordt, of zelfs in gang gezet wordt, reageert je hele hebben en houwen en je klieren ook.

  17. Vivre zegt:

    Omdat het programma maar over “futiliteiten” gaat, heb ik nog niet het lef gehad er naar te kijken.

    Ziel-ig?

  18. @Vivre, van dit programma krijg je spierballen met gevoel, wat kan ik zeggen, het leven is niet altijd lief, maar als iemand je ausdaurer kan geven dan laat je het niet, toch?
    Het is niet lief, en niet futiel, maar wel met mededogen. Vond ik tenminste.

  19. Ik ook, dat mededogen bedoel ik

  20. Oh god, het zal toch hoop ik nooit zo worden (een verschrikkelijke angst slaat om mijn hart) dat mensen als Vasalis uit de geschiedenis verdwijnen door een storing bij uitzending gemist.

  21. @Paco, wist ik wel…

    @Simen, hoop doet beven?

Geef een reactie

