Schuilen in het Rijks, deel 2

In zekere zin ben ik een belanghebbende. Niet dat ik met gemeenschapsgeld overbodige troep produceer (met de subtiele opmerkingen bij mijn vorige stukje in gedachten), integendeel, geheel gratis produceer ik overbodige troep, maar in mijn onmiddelijke omgeving bevinden zich mensen die na een leven lang 16 uur per dag werken aan die ‘troep’, zonder gemeenschapsgeld, hun kans op inkomsten hebben zien kelderen door de verhoging van 6% btw naar 19,5 %. Dus ik hup, naar het Rijks. Samen met nog een paar lui die hun ogen nooit in hun zak hebben gehad, en nooit hun hand ophielden.

Net als de ‘gewone’ bezoekers stonden we uren in de rij, koud en nat, met binnenstbuitenparapluutjes. Net als de ‘gewone’ bezoekers hebben we betaald om binnen te komen. En net als ‘gewone’ bezoekers genoten we van een paar topstukken en smeerden hem na een paar uur door die drie zaaltjes te hebben gedwaald, op zoek naar koffie en een plek om te zitten. Want 1 van mijn mede-protesters nadert de 80, en na ons een hele rondleiding te hebben gegeven smachtte die toch ook wel naar een bankje.
(De ‘gewone’ bezoekers zaten op de bankjes, te kijken in een foldertje naar wat ze hadden kunnen zien.)

Het idee van deze dag was om met een flinke opkomst de aandacht te trekken, want er mogen maar 650 mensen tegelijk binnen zijn. Dit idee is in overleg met het Rijks uitgevoerd, al kregen die om 9.30 al een beetje spijt naar het schijnt. En zijn ze op een paar afspraken teruggekomen, welke weet ik niet.
Misschien omdat het rotweer was. En al die kunstminners in de kou stonden, letterlijk en figuurlijk.

Op at5 staat inmiddels een berichtje, al heb ik geen boze blik gezien, alleen geïnteresseerde lui. Zo grappig, je had maar een half oog nodig om de echte super-kunstminners eruit te pikken, iedereen met een open blik en in voor een praatje. En zonder foldertje.

Op de NRC-site staat ook een berichtje, er wordt ook daar over ‘bezetting’ gerept.

Eén van de mooiste dingen die ik vandaag zag was een nieuwe aanwinst, een gebakken beeldje van Tommaso della Porta, een schets uit, ong. 1575, dat ook al in die tijd als volwaardig kunstwerk mocht worden gezien. De foto is erbarmelijk, want hoe prachtig die handen zijn kun je slechts vermoeden. Een reden erheen te gaan, dus. Naar het Rijks.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op Schuilen in het Rijks, deel 2

  1. martin zegt:

    Wat een leuke, boze, leerzame, nuttige en lekker droge actie. Ik stond buiten. Maar elders.

  2. @Martin, op de dam? Dat trokken wij niet meer, sorry daarvoor, al ben ik blij dat ik nu even mijn badrimpeltenen kan laten drogen aan de lucht.

  3. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Ik heb in mijn grijze verleden wel eens een “kunstwerk gemaakt voor een “kunstenaar”.Ik kreeg “1” inclusief matereaal en hij “6”.Moest lan wachten op mijn geld.
    Maar een kunstenaar ECHT zien werken/ nog nooit.En 16 uur per dag? Dat maakt een geit nog aan het lachen.
    En de tijd dat die niet verkochten, hadden ze geen uitkering?
    En als ze wat verkochten: niet zwart?

    Vogens mij heb je het over zendelingen en missionarisen

  4. Beukmans zegt:

    Als niet kunstenaar maar wel een warm hart hebbende voor kunst in het algemeen een bescheiden protest mijnerzijds, is denk ik on-topic anders poets je maar weg.
    https://beukmans.wordpress.com/2011/02/27/beukmans-kunstgedachten-gedichtslag/

    Fijne avond en neem een borrel, word je warm van ;)

  5. Kletersteeg, bij deze verzoek ik je vriendelijk doch zeer dringend op te hoepelen.

  6. @Beukmans, vind ik mooi.
    Volgens mij leunen kunstenaars vaak aan tegen de filosofie, psychologie ook. Antropologie ook. Zoals je vroeger verhalenvertellers had, die de mensen enig groter verband gaven om in te denken, zo heb je nu de literatuur, theater, beeldende kunst, en de bijbel ook voor lange tijd, iets dat de mensen even een momentje uit de drek kon halen. Of hun drek in proportie kon laten zien. Het leven kleur kon geven, of het nu roze of donkerzwart is of een regenboog, dat dondert niet. Iets persoonlijks om een week mee verder te kunnen.

  7. Nog even voor Kletersteeg. Jij bevindt je in mijn ruimte, mijn gratis museejumpie, voor eenieder die er iets mee wil kunnen. Je vervuilt mijn ruimte, mijn gratis ruimte waar ik uren per dag en ieder weekend aan besteedt zonder er een cent voor te vragen, alleen om aan te tonen dat er geen kwaliteit is te bekennen en dat het jou wel geld kost.

    Ga weg. En kom niet meer terug.

    Als je niet eerst naar dat beeldje weet te kijken in het rijks, jij en dat beeldje, en je roept weer iets waar je geen verstand van hebt, dan ban ik je voor het leven.
    Ik weet dat wat je zegt ergens vandaan komt, en je strijd voor de ouderen en andere minder bedeelden steun ik, maar er is geen of-of, er is een en-en.
    Dit domme geschreeuw van jou verdraag ik niet, dus nog zo één en de deur gaat voor je dicht.

  8. Johan zegt:

    Jullie waren ook in het nieuws op Radio 1.

  9. P.H.M. van de Kletersteeg zegt:

    Je verdraagt doodgewoon geen kritiek, maartroost je, een van de gedragskenmerken van :kunstenaars” is arrogantie.
    En filosofie./psychologie zit echt niet in het pakket van de kunst academies

    Maar over welk beeldje in het rijks je het hebt is mij volkomen onduidelijk.

    Daarnaast; door te bloggen treedt je in publieke ruimten; daar moet/mag je tegengas verwachten

  10. Beukmans zegt:

    @Bar
    Ik kan me wel vinden in je antwoord, alleen zoals ik zeg in antwoord op jouw reactie, kunst is te veelzijdig om onder één noemer te vatten.
    Het begrip om te beseffen wat iemand met zijn kunst wil zeggen is niet een ieder gegeven helaas en dan wordt het ‘begrip’ afwijzing. Niets is per definitie ‘mooi’ of ‘lelijk’ , ‘waardevol’ of ‘waardeloos’ dat zijn subjectieve begrippen imo. en zeker waar het kunst betreft.

    Tot zover maar weer, nogmaals slaap lekker straks en probeer je niet alles aan te trekken, negatieve reacties zeggen iets over de reageerder, niet over jou ;)

  11. kuifje simon zegt:

    Kwaardeer aktie en beeldje !
    simongroet

  12. @Johan, ojee, gemist…

    @Kleet, dank je

    @Beukmans, hm

    @Kuifje, ik ook.

  13. RagRenner zegt:

    Ik wilde het over jouw (jullie) pracht actie hebben maar kom ik (ook) hier die Kletersteeg weer tegen! Ik ga maar weer proberen te slapen en dromen over de Sassenpoort in Zwolle……..

  14. In ieder geval trekt het aandacht en daar gaat het om

  15. @Ragrenner, sorry…

    @Paco, laten we dat dan maar hopen, maar ik heb er weinig fiduzie in

Geef een reactie

