Oud Weten.

'Oud weten' Barbara Jansma 2011

Vandaag zag ik vanuit een ooghoek op tv de zoektocht van iemand naar zijn voorouders. Een foto van zijn oma, begin vorige eeuw, die net wist wat iedereen wist, dat opa een schuinsmarcheerder was, en nog een dame on the side had.
De tekening is een impressie, geen idee meer hoe de dame eruit zag, maar haar blik weet ik nog ongeveer.

Als je met je hand de ene helft van haar gezicht afdekt, en dan de andere helft, zie je het verstrijken van de tijd.
Je ziet haar als meisje met de wereld aan haar voeten, en je ziet haar als oudere vrouw die alles heeft zien vervliegen. Als haar eigen moeder misschien, of als zichzelf, als iets dat ze altijd al in zich droeg.
Ik weet het niet.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Prenten, vk-bloggers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Oud Weten.

  1. Ragrenner zegt:

    Ogen die uit zelfbehoud niet verder kijken dan de neus lang is vrees ik eerder.

  2. @Ragrenner, ben ik even blij dat ik een griekse heb.
    Ik denk van ook, de luiken waren al gesloten.

  3. Vosje zegt:

    Sip ontevreden mondje … er straalt idd geen blijdschap van af.

  4. Vosje, misschien heeft ze geen reden voor blijdschap op dat moment. Maar mij intrigeerde me de totale afwezigheid van die blijdschap, alsof ze allang wist wat haar boven het hoofd hing. Haar hele gezicht stond ernaar.

  5. Uit steen gehouwen gebrek aan hoop.

  6. Beukmans zegt:

    Morgen comment ivm respect voor de rust ;)

  7. @Beukmans, goed advies misschien.

  8. Vogel-vrij zegt:

    Wat een mooie vrouw.
    Je hebt haar wel in een heel droeve mood geportretteerd.
    Ze kan er ook heel anders uitzien.
    Dat weet ik.

  9. @Vogel-vrij, zo zag ze eruit op die oude daguerreotype, kan er niks aan doen. Maar inderdaad was het een mooie vrouw.

  10. Beukmans zegt:

    @B
    Als jij je er niet aan houdt ga ik los hoor :) :)

    Ik zie een freule
    De oude kant kijkt, met afwijzend oog enigszins afgewend omhoog, naar de jonge kant waar een traan lijkt op te wellen.
    De strakke mond van beiden geeft niet buigen voor de ander aan.

    Goegedoan meissie ;)

  11. @Beukmans, mooi gezien! Waar een beetje rust al niet goed voor is…

  12. Beukmans zegt:

    Ik dacht dat jij ff rustig aan zou doen, ik ben ff aan het hyperen (kidding)
    Dacht vandaag paffen en bloggen gaat niet samen dus wat vind ik op dit moment leuker,
    nah bloggen. Dus ff niet paffen, niet zo moeilijk maar je moet ff door het nico missen heen. Heb wel maar ff een single flessie Isle of Arran gehaald, je moet wat, ik wil niet anders :)

  13. @Beukmans, ik was al sinds een uur vergeten dat ik me even zou retireren. Morgen beter, hoop ik. Btw, ik doe altijd beide, paffen en bloggen, niet vergeten en retireren.

  14. Beukmans zegt:

    Retireren kun je een Amsterdamse rap op maken

    wat wil je nou bewere
    krijgt allen de klere
    mot ff retirere
    me zieltje aanmere
    energie aan’t intere
    ben ’t an ’t lere
    moe van gewere
    ze kenne je bezere
    laat me niet pressere
    daarom ga ik retirere

    Of zoiets, had het gevoel dat ik het ene pakkie sjek met het andere aanstak, buren kwamen al vragen of er fikkie was. Maar jij denk gewoon doorstomen, hoort bij het bloggen?

  15. Retireren moet je soms doen
    net als poepen in een ouwe schoen
    het kleine retireert
    want het grote is’t weert
    om uit te buiten in alle fatsoen.

    Laat juffie en brilmansje dit maar niet zien.

    Morgen beter zoals ik al zei, en de wens is de voorouder van de gedachte.

  16. Beukmans zegt:

    Aad was blij met z’n dicht, juffie en brillemans heb ik nog niet erg gevolgd, er zijn ook zoveel blogs, word er bijkans gestoord van.
    Zat te denken je hebt ook wel gelijk, bloggen en paffen moet kunnen dus maar een pakkie gehaald. Staat er een Staffordje voor de deur die het koud had, al een oud beestje dus ik knuffel ‘m ff en aai ‘m wat, blijft ie bijna aan mijn hand plakken zo vies, moest ‘m er bijkans afschudden. Zo nu ff een koppie thee en een peukie en dan het gevoel even los laten voor een zondags blogje.

  17. Beukmans zegt:

    Zo zondag staat er weer op, ga nu even in retraite ;)

    tot later
    en anders,
    fijne avond,
    welterusten
    en
    goede morgen
    in riterere

    Beukbroer

  18. VSp zegt:

    Heb hier een boekje. “Gentleman prefer Blondes”, *The illuminating Diary of a Professional Lady*. By Anita Loos. Intimately Illustrated bij RALPH BARTON. Seventeenth printing, 1926.
    Ex Libris in een krachtig, sierlijk handschrift: J. Pereboom, New York, Oct. 1927.
    Volgens m’n moeder mijn grootvader, volgens een zus van haar niet.
    Bovendien een ver familielid in Colarado, wiens vader in New York is geboren.
    Voor het feit hoeft ik de ogen niet te sluiten, voor de conclusies doe ik het wel. Terwille van de gemoedsrust.

  19. svara zegt:

    oud weten…..
    mooie titel
    je kunt dat ook in haar gezicht interpreteren als: naar binnen gekeerd
    waar al het ‘oud weten’ huist

    hoe dan ook het is erg mooi!

  20. Mooi maar triest

  21. B.Jansma zegt:

    @Beukmans, mijn retirade begint te werken, toch, ondanks dat ik nu vrijwel niemand visiteer, ga ik zo een prentje neerzetten.

    @VSp, we kijken bedeesd de andere kant op …

    @svara, ook dat zit er dik in. Soort semi-collectief geheugen. Soms heb je er niks aan, maar soms wel.

    @Paco, wacht maar, tot je haar spierballetjes voelt. Lange-adem-spierballetjes.

  22. Beukmans zegt:

    Da’s mooi zus, ben trots op je ;)

    Op mij zal je wel niet zo trots zijn vandaag, lig voor jaffa voor de notebook met een zwaar hoofd. Maar zoals mijn moeder altijd beweerde, ’s avonds aan de serpent overdag een kleine vent of zoiets……..

    Kom straks ff kijken, goed?
    Ben nu een zwaarmoedig sportverhaal uit mijn binnenste aan het trekken :(

  23. Beukmans zegt:

    Oeps vergeet nog iets, niet vergeten Vosje te feliciteren hoor, de bloemen heeft ze al van mij, kan jij de knip dicht houden ;)

Geef een reactie

