Moeder en kind

'moeder en kind' Barbara Jansma 2011

Dit bericht werd geplaatst in Kunst, Prenten, vk-bloggers en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

44 reacties op Moeder en kind

  1. Mooi Barbara, doet me aan een vredesduif denken.

  2. @Anneke, misschien begrijp ik wat je bedoelt. Er is ergens land in zicht, je kunt binnenkort misschien je hoofd ten ruste leggen, al ben je daarvoor aangewezen op een ander die wellicht kwetsbaarder is. Zoiets, of ga ik nu te ver?

    Trouwens, pardon voor dat roze erin, mijn computertje trekt helemaal niks meer, ik kon het niet corrigeren. Misschien lukt het later wel.

  3. Ragfijn zegt:

    Terwijl het land naderbij komt krijgt het papier zijn karakter… Mooi juist die kleuren, het lijkt zelf geschept papier.

    Groet van Ragfijn

  4. svara zegt:

    prachtig!
    ik zag: ‘durf’
    zo is dat!

  5. Beukmans zegt:

    Het is de kracht van je werk denk ik, een plaatje neerzetten zonder commentaar.
    Misschien is het de eenvoud, ik weet het niet maar ik kijk er nu voor de 40e keer naar en ik kan denk ik wel een a4tje vullen met wat ik er in zie.
    Knap hoor zoals jij mijn geest in werking kan zetten, ben echt trots op mijn zus ;)

  6. martin zegt:

    De hand en het leven, ook hiernaast een voorbeeld, met kleur.
    Ik zie troost van jong naar oud.
    Inderdaad een tekening om een A-4 over vol te schrijven.

  7. martin zegt:

    Mag ik even testen of ik nu wel een plaatje heb?

  8. blutch1 zegt:

    Ik zie toch wel dezelfde tekening als de anderen?
    Het eerste wat in mij opkomt is: O, wat heb ik nu gedaan?

  9. @Ragfijn, al ligt het aan de scanner, dank je

    @Svara, goed gezien!

    @Beukmans, dat kletsen erover heb ik op het blog geleerd, en het levert veel op, maar het ontstaat in stilte.

    @Martin, ja, het lijkt op die hiernaast, maar ook niet. Jong naar oud, het verleden en het nu, de rotzooi van vroeger die nu nog troost weet te bieden ook, je troost jezelf, bent je eigen ouder of kind, of je laat je troosten door iemand die het ook allemaal niet weet. Ik klets teveel. Jullie moeten dat maar beter doen.

  10. Beukmans zegt:

    @blutch
    Daar begon het verhaal voor mij en dan ga je het waarom denken en gaat het verhaal vanzelf lopen, mooi hè

  11. @Martin, ja, en je hebt een plaatje, staat je uit de kunst!

    @Blutch, ja die zie ik ook, en ik zie nog wel wat anders ook.
    maar die zeg ik niet.

  12. Beukmans zegt:

    Oeps, ik druk me weer eens onvolledig uit denk ik, kan maar beter mijn snater houden en op like drukken, klaar want ik vind het mooi.
    Sorry!

  13. @a toe Beukmans, je bent net zo lekker op dreef!
    Ik dacht ook aan schaamte toen ik dit tekende, aan verstoppen, maar er zat meer in. Er zit altijd meer in dan je zelf verzint.

  14. Beukmans zegt:

    Jij tekent intuïtief mi. (sorry voor de jij bak) en dan is moeder en kind genoeg, de rest is aan de kijker en is tevens de kracht van de kunst, suggestie bij de kijker opwekken.

    Wanneer je er een verhaal zou bijzetten ontkracht dat jouw 1e impuls, moeder en dochter en ontneem je de puurheid van de gedachtestroom van de kijker. Je gaat die stroom dan als het ware beïnvloeden.

    Sorry ik heb gewoon een kronkel in mijn hersens denk ik, vind het altijd leuker om zelf te ontdekken waar de kracht van iets zit.

    Zoals je het nu presenteert is optima forma!

  15. @Beukmans, een groot deel van de leut, of laat ik het anders zeggen, een kale tekening krijgt betekenis door wat mensen er in zien. Het stopt niet aan de rand van de lijst, het begint pas iets te worden in alle hoofden die er naar kijken. Geen ongevonden brief in een flesje, maar eentje die aanspoelt. En gezien wordt. Daarvoor zit ik hier, en jij, als strandjutter ook. Mijn presentatie is er eentje op een blog met een reactieruimte, want daar gebeurt het. In optima forma!
    En zodirekt weer vice versa.
    Maar wat je daar zegt over beïnvloeden ben ik volmaakt met je eens. Mijn grootste angst. Ik zeg van alles, maar niet als eerste, zodat er de tijd is een hoop lijntjes uit te gooien.

  16. Beukmans zegt:

    Je bent duidelijker als mijn persoontje, ik heb nog steeds moeite om gedachten om te zetten in begrijpelijke woorden voor anderen, denk ondertussen teveel na.
    Volledig eens met je zoals jij het nu stelt, dat probeerde ik ook te zeggen maar het lukte me niet.

  17. @Beuk, dat lukte je wel, want anders was ik er niet op gaan associëren. Ik heb er al een leven lang over nagedacht, en oefen hier op de geldigheid ervan. Is het zelfde als iets voor het eerst onder woorden brengen. Neem dat maar van me aan, sprak ze bedeesd…

  18. Beukmans zegt:

    Ik word altijd boos op mezelf als ik niet in een keer duidelijk overkom, zie dat als een tekortkoming en vind mezelf dan ook zo vermoeiend in mijn pogingen om tot een uitleg te komen. Het ligt gewoon aan mezelf en dat maakt me een beetje boos.

    Was ook al geladen door Bodart in DWDD, al jaren krop je zoiets op en opeens heb je middels je blog een mogelijkheid om het ff kwijt te raken. Dan reageer ik erg primair en dat is dom van me, heb al puntjes gezet want snap wel dat het geen goede indruk maakt op de voorpagina.

    Dank je weer voor de les en truste voor straks.

  19. diannesoli zegt:

    het doet me wat
    en dat is een compliment

  20. @Beukmans, broertje, wind je niet teveel op, en je zegt zinnige dingen

    @Dianne, die neem ik van je aan, dank je wel..

  21. Ik zie er veel in

  22. Heel mooi.
    Ik heb genoten.

  23. jantiena63 zegt:

    Erg mooi, doet me aan mijn eigen moeder denken die altijd haar hand voor haar gezicht hield als we een foto van haar probeerden te maken. Ze ging niet graag op de foto.

  24. @Paco, dat is altijd goed

    @Edward Butter, dank je, namens de hele draad

  25. @Jantiena, kan ik me wel wat bij voorstellen, wel jammer voor haar fotografeerders.

  26. Beukmans zegt:

    Mag ik even zeggen
    dat ik zit te genieten hier
    Ramsey weer rechts geweldig
    of vind je me een klier
    Net of je thuiskomt
    een nieuw behangetje
    aan de muur
    alles weer gratis
    netjes in de verf
    voor geen mens te duur
    prachtige kunst in de bieb
    ff kletsen met
    een krachtig typ
    wat wil een mens
    nog meer
    ik zou hier
    kunnen sterven
    van plezier

  27. @Beukmans, dank je wel!

    Dat ding van Nasr sleep ik overal met me mee, hij zegt het zo precies goed…
    Daarbij wilde ik een herkenbaar plekje houden voor iedereen die de kluts kwijt is.
    Voor mezelf ook.
    Misschien een beetje kinderachtig, maar dat kan me niet schelen.

  28. Beukmans zegt:

    Mijn enthousiasme is ook vaak als van een kind, soms tot hyper niveau.
    Gelukkig heb ik weer eens goed geslapen, de rust is wedergekeerd.
    Ramsey hoort aan de muur bij je, niks kinderachtigs aan vind ik.

    Fijne dag!

  29. Onee, Ramsey is niks kinderachtigs aan. Ik doelde eerder op de header.

    Je enthousiasme is fijn. En dat zeg ik uit volmaakt egoïstische motieven.
    Het was een rare dag, zonder bodem.

  30. Beukmans zegt:

    Ok, mwa is niks mis mee hoor, geldt toch voor een hoop zaken die spelen, nutteloze noodzaak, zeker in mijn leven ;)

    Dat is mijn talent denk ik, heb al zoveel mensen vooruit geholpen, tot ze op het punt waren dat ze me niet meer nodig hadden en dan word je gewipt, helaas.

    Als je maar genoten hebt, voor onderbroeken lol met meerdere bodems zie mijn 3 bijdrages van vandaag ;)

  31. In een lolbui ben ik nu niet helaas, en gewipt worden ken ik wel. Hou je kop erbij, laat je idee van jezelf niet door andere lui bepaald worden. Gooi je kracht niet weg uit teleurstelling. Want je zult het nodig hebben.
    Ik kom zo even kijken.

  32. Beukmans zegt:

    Kan ik iets doen om je op te vrolijken?

    Bedankt voor je advies ik houd het in mijn achterhoofd!

  33. @Beukmans, ik weet het niet. Droef en moe, morgen beter.

    Doe dat!

  34. Beukmans zegt:

    @B
    Bedankt voor je eerlijkheid, ik ben een beetje dom en dacht dat ik de boel wel een beetje kon enthousiasmeren door mijn puurheid bij jullie los te laten maar ik mis het vermogen om goed en kwaad te scheiden dus ga ik maar een poosje op vertrektocht uit de reactie ruimtes.

    Sterkte en even goed een fijne avond.
    Nu ben ik droef dus misschien ben jij het dan wel kwijt.

  35. @Beukmans, ik bedoelde er niks mee, sorry.

  36. @Beukmans – + – = niet altijd +
    Ga niet weg alsjeblieft?
    Truste

  37. Beukmans zegt:

    Bij jou blijf ik lekker komen hoor zusje en sorry moet ik zeggen voor mijn zoveelste onduidelijkheid.

    Fijne donderdag, ik heb voor het eerst kiespijn en ga de tandarts maar bellen.

  38. @Beukmans, succes vandaag, en geen meer sorries hoor. Or worries.

  39. Beukmans zegt:

    10:15 mag ik ff komen, ok, moet in een razend tempo het voor en tegen van het bloggen leren, het proces waar ik in zit hebben jullie al jaren achter je liggen. Ik ben gewoon te enthousiast en vergeet dan een hoop bijzaken. Met vallen en opstaan zal wel duidelijk worden welk plekje ik uiteindelijk het mijne kan noemen. Nogmaals het zit ‘m in mezelf.

    Groetjes

  40. @Beukmans, ik maak blogjes sinds afgelopen juni. En ik heb er geen verstand van, en ik voel me helemaal geen jullie, nooit gedaan ook. Regelmatig twijfel ik zwaar aan of ik niet beter iets anders kan gaan doen, maar inmiddels is het te leuk geworden, en heeft het een soort gewicht gekregen wat ik nooit had kunnen vermoeden.
    Mijn overstap hier naar wordpress was eng, maar onder andere jouw bezoek heeft me het vertrouwen gegeven dat het wel goed komt.

  41. Beukmans zegt:

    @B
    Met jullie bedoelde ik niet een kliekje of zo hoor, maar jullie als meer ervaren bloggers, ik ben pas net ruim een maandje bezig en ipv ff rustig iets op te bouwen spring ik als een kind overal in en laat ik alles de vrije loop en dat kan niet snap ik nu langzamerhand ook wel. Een kind moet je af en toe waarschuwen en dat overkomt me nu en dan, soms open en soms sneaky, van dat sneaky gedoe raak ik van slag en kruip dan in mijn schulp.
    Kan wel terugslaan maar wat schiet je er mee op. En ik heb er ook geen verstand van, ik doe maar wat, meestal komt het wel goed.
    Fijn dat ik je eenbeetje heb kunnen steunen eigenlijk hetzelfde wat je voor mij doet, mooi toch ;)

  42. assyke zegt:

    ben het met beukmans eens
    dat invulling aan de kijker is
    vind ik bij gedichten eigenlijk ook
    al is dat meer omstreden

    heel mooi barbarq

  43. assyke zegt:

    barbara sorry
    sas viel van de bank af
    en toen werd a q

  44. @Assyke, hoi, ja, ik ben het ook met Beukmans eens. Al geniet ik me ongans van alle gesprekken naar aanleiding van wat streepjes op papier. Eigenlijk ken ik het niet, dat fijne geklets over ‘kunst’ , en ik vind het steeds eng maar geweldig. Al mijn eigen gedachten, die je niet hoort te ventileren volgens de code, en de gedachten van ieder ander, die je met mate mag ventileren volgens diezelfde code, ik vind het geweldig.
    De eerste invulling is van de auteur, die het vervolgens weggeeft, waarna de invulling bij iemand anders komt. En dan krijg je een heen-en weer ingevul, waardoor het interessant wordt. Vind ik althans. Want iedereen slaat er een slag naar, auteur en lezer/kijker, en iedereen vult in vanuit zijn of haar eigen setje ervaringen en brein.
    Niks is aan iemand, maar een verhaal of een prent kan iets in gang zetten, en dat is uiteindelijk van niemand in het bijzonder, maar van iedereen.

    Hoop dat Sas keurig terugstuiterde en niks ernstigs heeft? Die Q vergeef ik je, had ik al gedaan.

Geef een reactie

